Voiko perälevyyn kiinnitettävistä, pitkävartisista tukipyöristä olla apua tasaista tienpintaa tehdessä? Takalana hinausvarustuksella kokeilussa
Pienimuotoisessa teiden lanauksessa perälevy toimii, mutta pidemmän päälle tasaisen pinnan saaminen on vaikeaa. Lanaus tulosta voi parantaa asentamalla perälevyyn pitkällä varrella varustetut tukipyörät.
Fransgårdin lanan ytimenä toimii kutakuinkin perinteinen takalana. Takalanan takapäässä runkoon on kiinnitetty jatke, jossa on kiertyvä nivel sekä reilun metrin varren päässä olevat tukipyörät. Kuva: Tapio VesterinenKoneviesti kokeili kesän lanauksilla tanskalaisen Fransgårdin hinausvarustuksella varustettua GT-300AUS-takalanaa. Kyseistä mallia voidaan pienten pultti- ja tappisulkeisten jälkeen käyttää myös perinteisenä perälevynä. Lanan kokonaispituus on lähes kuusi metriä. GT-300AUS on tavallista perälevyä monikäyttöisempi lana, jota voidaan käyttää niin pellon tasauksessa kuin tien lanauksessakin.
Lanan ytimenä on perinteinen takalana. Etupäässä sen kolmipistekiinnitykseen kiinnitetään tappiliitoksella vetoaisan sisältävä vetolaite, joka kiinnittyy traktorin vetokoukkuun. Takapäässä runkoon liittyy kuudella pultilla kiinnitettävä jatke, joka sisältää niin kiertyvän nivelen kuin reilun metrin varren päässä olevat tukipyörätkin.
Vetokolmion ja rungon välissä on hydraulisylinteri, jolla lanan runkoa voidaan kääntää aisaohjauksen tavoin. Aisaohjauksen ansiosta lanan runko kulkee ajosuunnassa suorassa sivulle siirrettynäkin. Ominaisuus on oleellinen, sillä takapyörät eivät käänny sivusuunnassa. Koska lana on pitkä, aisaohjauksesta on myös apua ahtaammilla kääntöpaikoilla.
Työjälki on tukipyörien ansiosta tasaista, mutta osumat suurempiin kiviin ja esteisiin keventävät terää sen verran, että peruuttaminen ja uusintaotos saattaa olla tarpeen. Terä on metsäautoteille riittävän leveä. Penkalta ulottuu kuorimaan palteet pois ja tien puolella terä jää silti reilusti traktoria leveämmälle.
Terän leveys on molemminpuolisilla jatkeilla 3,5 metriä, vakiona terällä on mittaa tasan 3 metriä. Terällä saadaan kuljetettua huomattavasti enemmän materiaalia lisävarusteena saatavaa säädettävää päätylevyä hyväksikäyttämällä, mikä osaltaan lisää kuoppia tasaavaa vaikutusta. Päätylevy osoittautui hyödylliseksi myös vesivakojen täytössä kynnöksiä tasatessa.
Kokeilussa havaittiin, ettei lanan 1 270 kilon paino riitä ihmeisiin. Kovempien teiden lanaukset kannattaakin tehdä silloin, kun tie on kostea. Kovaa tietä lanatessa tukipyörät nousevat melko helposti ilmaan ja sivusiirto menettää osittain merkityksensä.
Takalanaan on saatavilla monipuolisesti lisävarusteita, kuten testikoneessa ollut sähköhydrauliikka sekä valot.
Lue Koneviestin nettisivuilta, millaisissa tapauksissa sähköhydrauliikasta on hyötyä!
Sinua saattaa kiinnostaa myös seuraavat artikkelit:
Tasoitusakrobaatti Fransgård GT-275 DKH -takalevy tienhoitovarustuksella
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat




