Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan
  • Volvo sähköistää katumaastureitaan vauhdilla

    Ladattavien hybridien kaupassa XC60 on ylivoimainen ykkönen.
    XC60 pitää myydyimmän ladattavan hybridin paikkaa hallussaan.
    XC60 pitää myydyimmän ladattavan hybridin paikkaa hallussaan. Kuva: Jarmo Palokallio

    Volvo on pysynyt terävässä iskussa kiinalaisomistuksessa. Nyt Volvot sähköistyvät vauhdilla.

    Volvo-malliston syömähampaiksi ovat nousseet katumaasturit. Samoista maksukykyisistä asiakkaista Volvon kanssa kilpailevat saksalaiset premium-merkit.

    Kilpailuetua Volvo on hakenut etenkin ladattavilla hybrideillä. Se on ollut niillä markkinajohtaja Suomessa.

    Volvo aikoo myydä yhteensä miljoona sähkökäyttöistä autoa vuoteen 2025 mennessä. Silloin puolet Volvon myynnistä on täyssähköautoja.

    Volvon katumaasturisarjan pienimpänä on XC40. Pari vuotta sitten esitelty auto suunniteltiin puhtaalta pöydältä. Auto on kaikin puolin onnistunut.

    Hallintalaitteet ovat hyvin sijoiteltuja ja laadukkaita. Ensimmäistä kertaa myös ratinlämmittimen lämpötilan pystyi säätämään.

    Kaupunkikäytössä XC40 on juuri sopivan kokoinen. Sitä on mukavampi ujuttaa ahtaisiin paikkoihin kuin Volvon suurempia katumaastureita.

    Bensaturbomoottori on riittävän tehokas auton tarpeisiin. Kulutuslukemat tosin tuppaavat nousemaan aikakorkealle.

    Auton ajettavuus on hyvä sekä kaupungissa että maantiellä. Puoliautomaattiset aputoiminnot pitävät auton hyvin kaistaviivojen välissä.

    Jos kädet irrottaa ajon aikana ratista tai ajaminen muuttuu muuten huteraksi, auto alkaa ehdotella taukopaikkoja. Koeajossa se myös kaivoi oma-aloitteisesti ajoehdotuksia lähimpiin taukopaikkoihin.

    Matka-ajopainotteisessa koeajossa XC40:n kulutus pyöri kahdeksan litran tuntumassa 100 kilometrillä. Jos auto tulee lähinnä kaupunkikäyttöön, silloin vaihtoehdoksi nousee ladattava hybridiversio.

    Hybridissä 1,5 litran bensiinimoottorin tukena on sähkömoottori, joka tuottaa 82 hevosvoiman tehon. Kokonaisteho nousee 262 hevosvoimaan.

    Pelkällä sähköllä auto kulkee 46 kilometriä. Suurin sallittu vetopaino on 1 800 kiloa.

    Ladattavan hybridin lähtöhinta on 47 765 euroa.

    Seuraavaksi odotetaan XC40 Recharge -versiota, joka on Volvon ensimmäinen täyssähköauto.

    Pientä miinusta auto saa kosketusnäyttöön keskitetyistä toiminnoistaan. Niiden opiskeluun kannattaa varata muutama tovi ennen liikkeellelähtöä.

    Paksut keski- ja takapilarit rajoittavat näkyvyyttä takasektorille. Siksi peruutustutkat ja kamera kannattaa rastittaa mukaan varustelistalta.

    Viime vuoden myydyin ladattava hybrdiauto Suomessa oli Volvo XC60. Kakkossijan vei saman auton farkkuversio V60.

    XC40:n jälkeen XC60 tuntuu jopa turhankin suurelta. Se sopiikin pikkuveljeään paremmin matka-ajoon.

    Hallintalaitteiden ja sisustuksen osalta autot menevät aika pitkälle yksi yhteen. Laatu näkyy ja tuntuu jokaisessa yksityiskohdassa.

    Koeajossa ollut XC60:n ladattava Polestar hybrdi on pirteä kuin mikä. Sen bensamoottorin apuna on 87-hevosvoimainen sähkömoottori.

    Polestar sijoittuu mallisarjassa R-Design-versioiden yläpuolelle. Sen moottorina on lievästi viritetty T8 Twin Engine.

    Tehoa moottoreista irtoaa 415 hevosvoimaa. Jos ladattavalla hybridillä haettaisiin lähinnä ympäristöetuja, paljon vähempikin riittäisi.

    Pelkällä sähköllä auto kulkee noin 40 kilometriä. Jos matkaa jatkaa, kunnes tankki on tyhjä, kulutus nousee vähitellen nollasta kohti yhdeksää litraa.

    Kohtuullisiin kulutuslukemiin päästäkseen auto kannattaa siis pitää sähkötolpassa kiinni aina, kun se on mahdollista.

    Tavaratilaa autossa on 505 litraa. Se on kätevän muotoinen.

    XC60 T8 ladattavan hybridin lähtöhinta on 67 238 euroa.