
Käytetyn auton myyntiin lisää byrokratiaa EU-säädöksestä? Jatkossa olisi todistettava, ettei myy romuautoa
Asetusehdotuksen mukaan käytetyn auton myyjän on jatkossa osoitettava, ettei kyseessä ole romuauto.
Latoautot ja muut kierrätyksen ulkopuolelle jäävät autot halutaan virallisen romutuksen piitiin. Kuva: Jarmo PalokallioRomutusmäärä laski viime vuonna viidenneksellä 69 991 ajoneuvoon. Kierrätystä halutaan tehostaa muun muassa latoautoihin ja muihin liikennekäytöstä poistettuihin autoihin kohdistuvilla maksuilla.
”Romutusmäärät ovat olleet kasvussa, mutta nyt määrät ovat kääntyneet laskuun. Huippuvuosi oli 2021, jolloin valtion romutuspalkkiokampanjan siivittämänä tehtiin ennätys”, kertoo toimitusjohtaja Juha Kenraali Suomen Autokierrätys Oy:stä.
Ajoneuvojen kierrätystä vauhdittamaan on tulossa uusi EU:sta lähtöisin oleva asetus. Sillä yritetään puuttua virallisen kierrätyksen ulkopuolelle jääviin autoihin. Niihin kuuluvat myös niin kutsutut latoautot.
”Kymmeniä tuhansia autoja ei päädy järjestelmään vuosittain, vaan ne menevät laittomasti ulkomaille tai jäävät takapihoille, metsiin tai muihin paikkoihin, missä ne voivat rasittaa ympäristöä”, toteaa Kenraali.
Kenraalin mukaan tällainen välinpitämättömyys täyttää hyvin helposti ympäristörikoksen tunnusmerkit, jos esimerkiksi auton öljyt vuotavat luontoon.
”Yksi hyvä keino on muuttaa nykyistä rekisterikäytäntöä niin, että jatkossa autoa ei voi ilmaiseksi roikottaa rekisteritiedoissa hyödyntämällä liikennekäytöstäpoiston mahdollistamaa porsaanreikää”, toteaa Kenraali.
Jatkossa EU haluaa tehostaa kierrätystä myös laajentamalla virallisen kierrätyksen koskemaan henkilöautojen lisäksi kuorma- ja linja-autoja sekä L-luokkaa eli moottoripyöriä ja mönkijöitä.
Asetus tähtää myös purettavien osien nykyistä laajempaan uudelleenkäyttöön.
Asetusluonnos sisältää monia tulkinnanvaraisia kohtia. Yksi oudoimmista pykälistä koskee ajoneuvojen myyntiä.
Ehdotuksen mukaan käytetyn ajoneuvon omistajanvaihdoksen yhteydessä ajoneuvon omistajan tulisi pystyä osoittamaan, ettei kyseessä ole romuajoneuvo.
Hallitus myöntää asetuksen saatesanoissa, että kyseinen kohta on hyvin epäselvä.
"Säännös jättää epäselväksi, millä menettelyllä ajoneuvon omistajan olisi osoitettava, että käytetty ajoneuvo ei ole romuajoneuvo. Epäselvää on myös, annettaisiinko ajoneuvon omistajalle valituskelpoinen päätös siitä, täyttyvätkö romuajoneuvon kriteerit”, toteaa ympäristöministeriön muistio.
”Asetuksen sisältö tarkentuu luonnollisesti valmistelun yhteydessä ja muutoksia uusien ajoneuvoluokkien osalta lienee realistista odottaa vasta ensi vuosikymmenellä”, arvioi Kenraali.
Romutusmäärät perustuvat virallisiin romutustodistustilastoihin. Ajoneuvon saa lainmukaisesti kierrätykseen ja samalla pois rekisteristä vain Suomen Autokierrätyksen vastaanottopisteiden kautta.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat






