Uuden auton suuri öljynkulutusvoi yllättää ostajan ikävällä tavalla
Nykyautojen öljynvaihtovälit ovat usein pitkiä, mutta öljyä saattaa kulua yllättävän paljon huoltojen välillä. HARRY KUURIO Kuva: Viestilehtien arkistoAutojen huoltovälit ovat pidentyneet viime vuosina. Useimpien merkkien yleisin perushuolto- ja öljynvaihtoväli on 30 000 kilometriä. Mutta mitä jos huoltovälin aikana moottoriin pitääkin lisätä useita litroja uutta moottoriöljyä?
Keskustelupalstat ovat pullollaan tarinoita omituisen korkeiksi nousseista öljynkulutuksista. Esimerkkejä on toisista merkeistä enemmän, toisista vähemmän.
Kovimmillaan uuden auton öljynkulutus on lisääntynyt alkukilometrien jälkeen voimakkaasti siten, että öljyä kuluu lähes litra 1 000 kilometrillä.
Tällaisissa tapauksissa öljyä on lisättävä huoltovälin aikana jopa 27 litraa, joten moottorin koko öljymäärä vaihtuu huoltovälin aikana useaan kertaan. Öljynvaihto tulee suoritettua ikään kuin lennossa. Rahaakin kuluu satoja euroa.
Uuden auton ostaja kysyy syystä, voiko tämä olla mahdollista.
Monen maahantuojan ja jälleenmyyjän mukaan öljynkulutusominaisuus on täysin normaali. Jokaisen auton käyttöohjekirjassa on ilmoitettu valmistajan määrittämä kulutuksen maksimiarvo.
Kyseistä raja-arvoa pienempi öljynkulutus on siis ominaista ja raja-arvoa suurempi kulutus on viesti jostakin viasta, kerrotaan Audia, Seatia ja Volkswagenia edustavasta VV-Auto Group Oy:stä.
Nelitahtisessa polttomoottorissa öljyä pääsee palamisprosessiin venttiilinvarsien tii-
visteiden kautta, sylinteriseinämiä pitkin, huohotinkaasujen mukana ja turboahdetuissa moottoreissa ahtimen akselin tiivistyksen kautta.
Suurin osa luontaisesta öljynkulutuksesta aiheutuu kampikammion huohotinkaasujen mukana imukanavistoon kulkeutuvasta öljysumusta, toiseksi eniten sylinterin seinämiä pitkin palotilaan pumppautuvasta öljystä.
Luontainen öljynkulutus on ahdetuissa moottoreissa suurempaa.
Taustalla saattaa kuitenkin olla myös moottorin vika tai valmistusvirhe, joten jos uudehkon auton öljynkulutus alkaa nousta lähelle ilmoitettua maksimia, kannattaa asiasta reklamoida maahantuojalle.
”Meille reklamaatioita on tullut viime vuosina todella harvoin”, kertoo tuotetekniikasta vastaava Markku Haapasalo Veho Group Oy:stä.
”Olemme kuitenkin saaneet ajoittain takuuna tehtyä korjauksia myös rajan alla olevilla kulutuksilla, vaikka auto on ollut täysin toimiva. Jos auton omistaja valittaa kulutusta, maahantuoja mittauttaa sen ja asiasta tehdään valmistajalle virallinen kysely. Tämän jälkeen tehdas kertoo, kuinka asiassa menetellään”, Haapasalo sanoo.
HARRY KUURIO
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
