Yksityisautoilijat siirtyvättakaisin pieniin bensa-autoihin
Dieselin kallistuminen syö dieselautojen suosiota. Myös ammattiliikenne on siitä käärmeissään. Kari Salonen Kuva: Viestilehtien arkistoRoima veronkorotus on nostanut dieselin hinnan jo aivan bensiinin hinnan tuntumaan. Kuluttajille se on ollut liikaa, vaikka samaan aikaan valtio on laskenut käyttövoimaveroa.
Dieselautojen menekki nousi rajusti, kun valtio muutama vuosi sitten kevensi autoverotusta. Kuluttajat siirtyivät dieselautoihin, koska niitä pidettiin pienen kulutuksen takia ympäristöystävällisinä.
”Nyt valtio ohjaa yksityiset auton ostajat takaisin bensakoneisiin. Verotus suosii pieniä autoja”, sanoo toimitusjohtaja Rami Kittilä GM:ltä.
Huhtikuun alussa tuleva veromuutos kiristää lähes kaikkien käyttöautojen verotusta. Nollaraja on asetettu 110 gramman hiilidioksidipäästöihin kilometrille. Kaikki sitä enemmän päästävät autot kallistuvat.
Uuden auton keskimääräiset päästöt ovat tällä hetkellä 140 gramman päällä.
Kittilän mukaan veromuutos ei ole niin dramaattinen, mitä on annettu ymmärtää. Se johtuu uusien autojen päästöjen vähäisyydestä.
Valtio haluaa kerätä auton ostajilta pari sataa miljoonaa euroa lisää. Siksi lähes kaikki autot kallistuvat. Korotukset jäävät silti maltillisiksi käyttöautojen osalta. Ne kallistuvat muutamasta sadasta eurosta reiluun tuhanteen euroon.
Veronkiristyksen voi myös välttää, sillä useista käyttöautoista on tarjolla ekovaihtoehto, jonka päästöt ovat verotuksellisen nollarajan tuntumassa. Ja kaikkein vähäpäästöisimmät autot jopa halpenevat, mutta yleensä silloin kyse on muutamista satasista.
Opelin mallistossa pihein Corsa halventuu 300 eurolla. Perus-Astran ostaja taas saa varautua maksamaan saman verran lisää 1,4 litran koneella varustetusta autosta.
Suurella koneella varustetut edustus-, urheilu- maasto- ja tila-autot ovat erikseen. Niiden hinta nousee tuhansilla euroilla. Niiden myynti on kuitenkin niin vähäistä, ettei valtio niiden rajusta hinnannoususta paljoa kostu.
Autokauppa odotti tiedossa olevan veronkiristyksen aiheuttavan ostoryntäyksen. Niin ei ole käynyt.
Autokauppa on käynyt kohtuullisella vauhdilla, mutta odotukset olivat kovemmat. Siksi maaliskuun viimeisille viikoille odotetaan loppukiriä.
Silloin autokauppiaat yrittävät päästä eroon varastoon hankituista suuripäästöisistä malleista, jotka kallistuvat tuntuvasti huhtikuun alusta.
”Suurimoottorista autoa haluavan ostajan kannattaa käyttää tilanne hyväksi. Auton arvo nousee huhtikuun alusta, mikä näkyy myös vaihtoarvossa.”
Yhtä useampi omalla rahalla autoa ostava päätyy bensalla käyvään autoon. Kittilä odottaa dieselin osuuden vakiintuvan ajan kanssa noin kolmannekseen.
Dieselien suosiota syö epävarmuus, joka kohdistuu polttoaineen hintaan ja käyttövoimaveroon. Se saattaa pian alkaa näkyä myös käytettyjen dieselautojen kysynnässä ja hinnassa.
Sen sijaan uudet dieselautot kallistuvat jatkossa, kun EU siirtyy Euro6-päästöstandardiin. Uusi normi edellyttää diesel-autoilta kallista hiilivetyjen ja typpioksidien päästöjen vähentämistä.
JARMO PALOKALLIO
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
