
Ukrainan sota sotki Škodan suunnitelmat, kysyntää uudelle Enyaq Coupélle olisi, mutta tuotanto seisoo
Auto oli tarkoitus esitellä Suomessa jääkiekon MM-kisojen aikaan toukokuussa.
Enyaq Coupén RS:n version vihreä erikoisväri kerää väistämättä katseet puoleensa. Kuva: Jarmo PalokallioŠkodan tuotepaletti kasvaa tänä vuonna täyssähköisellä Enyaq Coupélla. Auton myynnin alkaminen on kuitenkin epävarmaa, koska yhtiön tehtaat seisovat Ukrainan sodan pahentaman komponenttipuolan takia.
Škoda piti kiinni sulavalinjaisista coupé-vaihtoehdoista jopa neuvostoaikana. Ne muistuivat väistämättä mieleen, uuden Enyaq Coupén lehdistöesittelyssä.
Voi hyvällä syyllä sanoa, että Enyaq Coupé on tehty puhtaasti muodon vuoksi, sillä muuten auto on linjassa aiemmin esitellyn perus-Enyaqin kanssa. Auton RS-versio tarjoaa tietenkin omat herkkunsa.
Kysyntää coupémaiselle neliovi-Škodalle varmasti riittää. Mallin perusversiotkin viedään käsistä sitä mukaa kun niitä tehtaan linjalta valmistuu.
Škoda odottaa, että Coupé nappaa noin viidenneksen Enyaqin myynnistä.
Ongelmana on lähinnä tuotannon saaminen käyntiin. Autotehtaita on jo pitkään piinannut komponenttipula, jota Venäjän hyökkäys Ukrainaan pahentaa. Sieltä kun tulevat Enyaqin sähkösarjat. Nyt niille pitää löytää uusi toimittaja.
Tarkoitus oli esitellä auto Suomessa jääkiekon MM-kisojen aikaan toukokuussa.
Auton muotoilua voi kehua onnistuneeksi, sillä se saa päät kääntymään. Oma osansa kiitoksesta kuuluu auton värivalikoimaan. Huomiota haluavan Škoda-kuskin valinta on ilman muuta mamban vihreä RS -versio.
Nelivetoinen RS-versio tuo Enyaqiin uutta puhtia. Siitä irtoaa 220 kilowattia tehoa. Auto vastaa teknisesti Volkswagen iD.4 GTX-mallia.
Auto tarjoaa kohtuullisen vastineen urheilulliselle ulkonäölle. Nollasta sataan se kiihtyy 6,5 sekunnissa.
Auton koeajot pidettiin Italiassa sähköautoille optimaalisissa olosuhteissa. Lämpötila oli 20 asteen tuntumassa ja matkanopeudet 50-90 kilometriä tunnissa.
Toimintamatkaa RS:lle luvataan 82 kilowattitunnin akulla noin 500 kilometriä. Koeajossa RS:n kulutus pysyi lämpimällä kelillä ja matalilla nopeuksilla 18,4 kilowatissa.
Akun saa ladattua 80-prosenttiin noin puolessa tunnissa.
Takavetomalleina tarjolla tulevat myöhemmin Coupe 60 iV ja 80 iV.
RS:n tuntee ulkoa värin lisäksi näyttävästä Crystal Face -etumaskista, jossa etusäleikön ripoja valaisee 131 lediä. Valomaskia suojaa muovi, joka varmaan ajan kuluessa hankautuu ja hakkautuu vaihtokuntoon.
Enyaq Coupén tilat ovat pysyneet lähes ennallaan, vaikka kattolinja laskee voimakkaasti taakse. Lasikaton ja pään väliin jää tilaa takapenkilläkin. Tavaratilasta uusiksi muotoiltu perä nipistää 15 litraa, mutta sitä on silti 570 litraa.
Oma lukunsa ovat auton 21 tuuman kevytmetallivanteet. Niiden kuviot eivät ole symmetriset, joten vanteet ovat tavallaan väärin päin auton toisella puolella.
Ongelman poistamiseksi vanteista olisi pitänyt tehdä kummallekin puolelle omat muottinsa, mutta se ei ole tullut suunnittelijoille mieleen tai sitten kyse on kustannuksista.
Lopputuloksena Škodan lanseeraama Simply clever -ajattelu jää muotovanteiden osalta vajaaksi.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
