Peugeot odottaa sähäkästä 2008-mallista uutta syömähammasta
Muiden yhtiöiden tavoin ranskalaisvalmistaja tarjoaa jatkossa automallejaan sekä polttomoottorilla, hybridillä tai kokonaan sähköisellä voimalinjalla.Peugeot odottaa uudelle 2008-katumaasturille hyvää myyntimenestystä. Asiakkaan päätettäväksi jää, millaisen voimalinjan se autoonsa haluaa.
Auto-Bon Oy:n toimitusjohtaja Markus Vuolle laskee, että autoilun sähköistyminen on autokaupan suurin muutos sitten sääntelyn purun. Se tarkoittaa, että perinteisen polttomoottorin rinnalle tulevat ladattavat hybridit ja täyssähköautot.
Kevään ja kesän uutuuksiin kuuluu uusi Peugeot 2008 katumaasturi. Siitä tulee tarjolle myös täyssähköversio, jonka alkaen hinta on 36 373 euroa.
GT-varusteilla täyssähköauton hinta kipuaa noin 42 000 euroon. Sillä hinnalla saa melkein kaksi vastaavaa polttomoottoriautoa.
"Auton voimalinjan valinta jää kuluttajan tehtäväksi. Odotamme, että sähköiseen voimalinjaan päätyy noin 10–15 prosenttia asiakkaista", Vuolle toteaa.
Peugeot e-2008:n akun kapasiteetti on 50 kWh. Toimintamatka täyteen ladattuna on noin 320 kilometriä.
Perus-2008:n bensiinimoottori on kolmisylinterinen, 1,2-litrainen PureTech, jonka tehot ovat 100-, 130- ja 155-hevosvoimaa. Diesel on nelisylinterinen ja 1,5-litrainen.
Tavaratilaa autossa on 434 litraa.
Uusi Peugeot 2008 tarjoaa varsin mukavaa kyytiä. Silti siinä riittää myös luonnetta. Kaikkia yksityiskohtia ei ole suunniteltu miellyttämään kaikkia asiakkaita.
Esimerkiksi ratti on poikkeuksellisen pieni. Se vaatii totuttelua.
Ratin takana on lisää poikkeuksellisia yksityiskohtia. Nimittäin uusi kolmiulotteisen i-Cockpit -mittaristo, jonka on suunnitellut suomalainen Rightware.
Mittaristossa on kaksi tasoa, joista kuljettajaa lähimpään heijastetaan hologrammina oleellisimmat tiedot. Sen takana digitaalinen näyttöruutu kertoo muuta informaatiota.
Mittaristoa on tarkoitus katsoa ratin ylitse, mutta sen onnistuminen on kiinni kuljettajan koosta ja istuimen ja ratin säädöistä.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

