Dacia Duster pärjää hinnalla ja ulkonäöllä
Dacia Duster on varteenotettava vaihtoehto nelivetoista ja maastokelpoista autoa tarvitseville. Se on kilpailijoitaan edullisempi, mutta ei häviä niille ainakaan ulkonäkönsä puolesta.
Viimeisin uudistus kampesi Dusteria hieman enemmän maastokelpoiseen ja nelivetoiseen suuntaan. Silti tarjolla on myös kaksivetoinen versio, jolla pärjää normaaliajossa.
Edestä uutuuden tunnistaa krominvärisestä etusäleiköstä, aiempaa alemmas sijoitetusta ilmanottoaukosta ja uusista valoista. Voimakkaat kattokaaret korostavat maastoautomaista vaikutelmaa. Ne istuvat hyvin kokonaisuuteen.
Auto on ketterä käsitellä, sillä sen pituus jää 4,31 metriin. Näkyvyys ohjaamosta on hyvä, mutta toisaalta lyhyt akseliväli ja korkeus eivät takaa tasaisinta kyytiä kuoppien ylitse.
Maastossa matka ei lopu nelivedolla aivan heti kesken. Maavaraa on 21 senttiä ja moottori on suojattu metallilevyllä alapuolelta.
Maastokelpoisen auton luonteeseen tosin sopii huonosti, että varapyörä on muutettu lisävarusteeksi. Se maksaa 250 euroa.
Sisällä istuimet on uusittu, mikä parantaa matkustusmukavuutta. Kojelaudan vaikutelma on hajanainen, mutta lisävarusteena oleva navi-järjestelmä suurella näytöllä tuo siihen ryhtiä.
Perusvarusteillakin pärjää. Modernista ajattelusta kertoo, että cd-soittimen tilalla on usb-liitäntä.
Dacian moottorit ovat moderneja. Bensakoneista täysin uusi on 1,2 litrainen turbomylly, jonka kulutus jää 6,3 litraan 100 kilometrillä. Sen käyttökustannuksia pienentää ketjulla toteutettu jakohihna.
Koeajossa olleen 1,5 litran dieselkoneen virallinen kulutus jää 5,2 litraan. Perheajossa dieseliä kului 7,3 litraa 100 kilometrillä.
435 litran tavaratila on kilpailukykyinen ja se riittää normaaliin kuljetustarpeeseen.
Laadusta löytyy sanomista ainoastaan lattian verhoiluun käytetystä matosta, joka ei välttämättä ole kestävimmästä päästä.
Auton takuu kattaa kolme vuotta tai 100 000 kilometriä.
JARMO PALOKALLIO
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
