
- Mikkeli
Parhaat päivänsä nähneet ‒ yli 20 vuotta vanhojen traktoreiden kysyntä on kovaa, sanoo mikkeliläinen konekauppias
Mikkeliläisen Etukoneen yrittäjän mukaan uusien traktorien saatavuus on heikentynyt ja pitkät toimitusajat nostavat käytettyjenkin hintoja. Varaosa- ja tarvikepuolella on niukkuutta, ja toimitusvaikeuksista varoitellaan.Konekauppias ja yrittäjä Pekka Piispa kertoo aloittaneensa traktoreiden myynnin 1983, kun Hankkija otti vastuun Valmetien myynnistä. Vuonna 1988 Piispa perusti oman yrityksen, kun hän alkoi huoltaa Hankkijan myymiä koneita.
"Tuo Etukone on sellainen nimi, jonka Patentti- ja rekisterihallituksessa valitsivat. Kun mikään nimi ei tuntunut sopivan, niin lähetimme heille pitkän listan nimiehdotuksia, joista Etukone tuntui sopivan byrokraateillekin”, Piispa muistelee.
Varsin pian huollon oheen tuli konekauppaa. Vuodesta 2001 alkaen Etukone on edustanut Agritekin maahan tuomaa Casea ja New Hollandia.
Uusien traktoreiden saatavuus on heikentynyt voimakkaasti viime aikoina. Jos nyt keväällä tekee tietystä mallista kaupan, niin koneen toimitus saattaa mennä reilusti tulevan vuoden puolelle. Onneksi yrityksellä ja maahantuojalla on kohtalainen myyntivarasto, josta pystytään räätälöimään asiakaskoneita varsin lyhyellä toimitusajalla.
Uusien koneiden pitkät toimitusajat ovat hieman nostaneet käytettyjen hintoja. Piispan mukaan etenkin parhaat päivänsä nähneiden, yli 20 vuotta vanhojen traktoreiden kysyntä on kovaa. Suuret ikäluokat haluavat eläköidyttyään oman ”mökkitraktorin”.
Varaosa- ja tarvikepuolella on niin ikään ollut lievää niukkuutta. Tukkurit ovat varoitelleet mahdollisista toimitusvaikeuksista. Etukoneessa ollaankin täydennetty varastoja niin öljyjen kuin varaosienkin suhteen, jotta asiakaspalvelu saataisiin toimimaan poikkeustilanteissakin.
Huollot on saatu tehdyksi, mutta korona hankaloitti aikataulussa pysymistä. Pitkät sairaslomat ja karanteenit aiheuttivat melkoisia ongelmia.
Takavuosina traktorit menivät pääosin maanviljelijöille. Tänä päivänä urakoitsijat ja mittavaa urakointia maatalouden ohella tekevät muodostavat valtaosan asiakaskunnasta. Maanviljelijöiden taloustilanne on lykännyt isompia investointeja. Viljelijöiden talouden tiukkuus näkyy myös huollon puolella. Koneiden korjausta ja huoltoa lykätään kassan kuivumisen takia viime tippaan. Viljelijät haluaisivat maksaa laskunsa ajallaan, mutta tyhjästä on paha nyhjästä.
"Tililuottoina emme voi maksuaikaa kovin pitkälle viedä. Onneksi markkinoilla on kattavasti rahoitusta tarjoavia yrityksiä, joita ei ollut silloin, kun yritystoimintaa aloittelin. Mutta kyllähän rahoitusta tarjoavat osaavat rahalleen hinnan määrätä. Ja toisaalta kuukauden koroton laina ei paljon auta, sillä ei sitä rahaa varmaan kuukauden päästäkään ole”, Piispa miettii.
Etukoneeseen ei ole suoranaisesti kohdistunut palvelunestohäirintää. Mutta Agcon ongelmat kiristäjän kanssa ovat näkyneet Etukoneen Massey Ferguson huollossa. Varasosia on vielä toistaiseksi saanut ja Turun Konekeskuksen varasto on ollut lisäturvana.
Pekka Piispan mukaan traktoreita hankitaan yhä useammin urakointiin ja varsinaisen maatalouden ulkopuolisiin töihin. Kuva: Visa VilkunaPekka Piispan mukaan konekaupan tulevaisuus ja koneiden hintojen kehitys panevat mietteliääksi.
"Minulla on yrittäjänä nyt 34. vuosi menossa, enkä koko tänä aikana ole kokenut yhtä voimakasta hintojen nousua ja tukkureiden ilmoittamaa hintojen nostopainetta. Hinnat tuntuivat karkaavan ihan kaikissa tuoteryhmissä”, Piispa ihmettelee.
Vuosien saatossa Piispan luotsaama yritys on kasvanut ja laajentanut toimintaansa autokauppaan. Henkilöautokauppa on eriytetty vuonna 1994 perustetulle Ajanvaunu oy:lle. Etukone on maatalouskoneiden lisäksi keskittynyt Fiatin hyötyajoneuvoihin.
Myös autopuolella aikataulut venyvät ja etenkin sähköä käyttävien autojen toimitusajat ovat todella pitkiä.
Perheyrityksen autokauppa työllistää 50 ammattilaista, jotka tekevät noin 17 miljoonan liikevaihdon. Raskaampi puoli tekee noin neljän miljoonan euron liikevaihdon 15 ihmisen voimin.
Etukoneen huolto ja myynti ovat eri rakennuksissa. Laaja asfaltoitu piha on yhteinen. Kuva: Visa VilkunaLue lisää:
Artikkelin aiheet - Osaston luetuimmat





