Äänestä: Olisitko valmis kieltämään nastarenkaiden käytön?
Maaseudulla suositaan edelleen nastoja, mutta kitkarenkaat ovat yleistyneet pääkaupunkiseudulla.Uuden tieliikennelain mahdollistamat nastarenkaiden kieltoalueet eivät saa kansalaisten varauksetonta kannatusta. Sekä nasta- että kitkarenkailla on omat vankkumattomat käyttäjänsä.
Kitkat vai nastat? Tämä kysymys kirvoittaa autoilijoilta nopean vastauksen. Rengasvalinnan perusteet liittyvät niin omiin ajokokemuksiin kuin ajoympäristöön ja renkaista käytävään yleiseen keskusteluun.
Selvä enemmistö suomalaisista suosii talvella nastarenkaita. Pääkaupunkiseudulla kitkat ovat kuitenkin jatkuvasti yleistyneet, selviää LähiTapiolan kyselystä.
Kyselyn perusteella noin 70 prosenttia autoilijoista kertoo suosivansa nastarenkaita. Pelkästään kitkoihin turvaa selvästi harvempi, ne ovat lähes aina käytössä 16 prosentilla.
Viisi prosenttia vastaajista kertoo käyttävänsä talvella kumpiakin rengastyyppejä. Se selittyy esimerkiksi sillä, että taloudessa on useita autoja.
Lisäksi pieni joukko vastaajista on valinnut autoonsa ympärivuotiset renkaat, jolloin renkaidenvaihtoa ei tarvita. Ja mahtuu joukkoon muutama sellainenkin vastaaja, joka ajaa läpi vuoden kesärenkailla.
”Nastarenkaat pitävät tyypillisesti paremmin jäällä, kun taas kitkojen pito-ominaisuudet voivat olla parhaimmillaan lumisella tiellä.” Tapani Alaviiri
Kitkarenkaiden suosio on odotetusti suurinta lauhemman talven Etelä-Suomessa. Pääkaupunkiseudulla kitkarenkaita kertoo käyttävänsä talvella lähes aina vähän yli neljännes autoilijoista.
Maaseutumaisissa kunnissa asuvista tai itä- ja pohjoissuomalaisista näin tekee harvempi kuin joka kymmenes.
”Nastarenkaita pidetään turvallisempina talvirenkaina, ja ne pärjäävätkin yleensä hyvin rengastesteissä. Nastarenkaat pitävät tyypillisesti paremmin jäällä, kun taas kitkojen pito-ominaisuudet voivat olla parhaimmillaan lumisella tiellä”, kertoo LähiTapiolan liikenneturvallisuusjohtaja Tapani Alaviiri.
Alaviiri muistuttaa, että mikään talvirengas ei pidä hyvin, jos se ei ole kunnossa. Esimerkiksi yli viisi vuotta käytetty tai paljon ajettu rengas on voinut menettää sekä urasyvyyttä että pito-ominaisuuksia.
”Kitkarenkaat toimivat hyvin esimerkiksi painavassa autossa, jossa on kuljettajan apuna ajonvakautus- ja luistonestojärjestelmä. Kitkoilla ajaessa on kuitenkin hyvä muistaa, että märällä jäällä ne pitävät yleensä huonosti”, sanoo Alaviiri.
Nastat rouhivat tienpinnasta pienhiukkasia, mikä lisää katupölyä.
Kitkoilla ajaessa korostuukin ennakoiva ajotapa, mutta ei sitä tietenkään voi unohtaa nastoillakaan ajaessa.
Kitkojen käyttöä puoltaa myös, että nastat pitävät enemmän ääntä ja kuluttavat tienpintaa.
Vuonna 2020 voimaan tullut tieliikennelaki mahdollisti tienpitäjille, että ne voivat rajoittaa nastarenkailla ajoa tietyillä katuosuuksilla. Ensimmäinen kieltoalue tuli voimaan Helsingin keskustassa.
Helsinki pyrkii kokeilulla parantamaan keskustan ilmanlaatua ja vähentämään liikennemelua. Nastat rouhivat tienpinnasta pienhiukkasia, mikä lisää katupölyä.
Kyselyn mukaan autoilijoiden näkemykset nastarenkaiden kieltoalueista jakautuvat lähes tasan kannattajien ja vastustajien kesken.
Odotetusti kieltoalueiden kannattajia löytyi etenkin kitkoilla ajavista.
Alaviiri muistuttaa keskustelijoita, että talvirenkaat kehittyvät koko ajan parempaan suuntaan.
”Nykyiset kitkat pitävät tiessä paljon paremmin ja nastat kuluttavat sitä vähemmän kuin vaikka 2000-luvun alun renkaat. Autoilija saattaisi yllättyä, jos hän ei ole pitkään aikaan ajanut toisella rengastyypillä”, sanoo Alaviiri tiedotteessa.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat





