Sportage uudistui maltillisesti
Kia Sportage tarjoaa toimivan vaihtoehdon keskikokoista katumaasturia tarvitsevalle ostajalle. Se myy kohisten maailmalla, mikä selittää vähäistä uudistamistarvetta.
Asiaan perehtymätön tuskin erottaa Sportagen tuoreinta versiota edellisestä. Edestä katsottuna ainut näkyvä muutos on uusi hunajakennomainen etusäleikkö. Takaa löytyvät uudet led-valot.
Korin sisällä melua on aiempaa vähemmän ja ajomukavuutta on lisätty takajousitusta jäykistämällä.
Ohjaustuntuma on parannusten jälkeen vähintäänkin kohtuullinen. Ratista löytyy painike, jolla ajotuntumaa voi säätää. Sporttiasennossa ohjaus nopeutuu.
Normaaliasento sopii päivittäiseen normaalikäyttöön. Matkanteko on varsin mukavaa ja melutonta comfort-asennossa.
Auto on sen verran korkea, että sieltä näkee muun liikenteen yli. Korkeus kostautuu lievänä levottomuutena, jos tiessä on pitkittäisuria.
Varustelua on parannettu. Etenkin malliston yläpään varusteet ovat kattavat. Perheauton ostaja osaa taatusti arvostaa sekä ratin että takapenkin lämmitintä.
Vakionopeuden säädin on autossa vakiovarusteena. Ex-varustetasolla mukaan tulee uutuusmittari sekä etu- ja takapysäköintitutkat, LED-päiväajovalot sekä tuulilasin sadetunnistin.
Maaseudun Tulevaisuus koeajoi auton nelivetoisen version 2-litran dieselkoneella. Se kulutti kevyessä perheajossa 7,6 litraa polttoainetta sadalla kilometrillä. Siinä näkyy auton raskaus.
JARMO PALOKALLIO
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
