Lakiasiantuntija pohtii: Jääkö osa suurista ylinopeuksista tulevaisuudessa ilman rangaistusta?
Osa yli 20 kilometrin ylinopeuksista jää ehkä tulevaisuudessa rankaisematta.
Eduskunnassa vireillä olevan hallituksen esityksen mukaan nykyinen tieliikennelaki kumottaisiin, jolloin vähäisistä liikenteen rikkomuksista seuraisi vain uudessa tieliikennelaissa säädetty liikennevirhemaksu. Vakavampia rikkomuksia arvioitaisiin sen sijaan rikoslain pohjalta. Kuva: Jaana KankaanpääLiikenneoikeusyhdistyksen puheenjohtaja, asianajaja Risto Tuori kirjoittaa Liikenneoikeus.fi –sivustolla julkaistussa kirjoituksessaan, että tieliikennelain muutosesitys on jättämässä aukon ylinopeussakotukseen.
Eduskunnassa vireillä olevan hallituksen esityksen mukaan nykyinen tieliikennelaki kumottaisiin, jolloin vähäisistä liikenteen rikkomuksista seuraisi vain uudessa tieliikennelaissa säädetty liikennevirhemaksu. Vakavampia rikkomuksia arvioitaisiin sen sijaan rikoslain pohjalta.
Tuori huomauttaa kirjoituksessaan, että tarkasti luettuna esitys merkitsisi sitä, että osa yli 20 kilometrin ylinopeuksista jäisi kokonaan seuraamuksitta. Rikoslain mukaan liikenneturvallisuuden vaarantamisesta ei nimittäin rangaista silloin, jos tienkäyttäjän menettely on ollut omiaan aiheuttamaan vain vähäistä vaaraa. Kun liikennevirhemaksu voidaan määrätä enintään 20 kilometrin ylinopeudesta, sitä suuremmasta, vain vähäistä vaaraa aiheuttavasta ylinopeudesta ei voisi siis määrätä sakkoa eikä liikennevirhemaksua.
Ylinopeuden aiheuttamaa vaaraa ei voi asianajajan mielestä määritellä kiinteästi pelkän ylinopeusmittauksen perusteella, vaan se pitäisi aina tapauskohtaisesti perustella. Tuori muistuttaa, että viime vuonna lausuntokierroksella olleessa hallituksen esitysluonnoksessa liikennevirhemaksun kynnysarvoksi ehdotettiin enintään 30 kilometrin ylinopeutta. Tällöin ongelman mittasuhteet olisivat hänen mukaansa olleet pienemmät.
Poliisin noudattaa Tuorin mukaan tällä hetkellä sakotusohjetta, jonka mukaan liikennerikkomukseksi on pääsääntöisesti katsottava teko, jossa yksittäisestä teosta määrätään alle 12 päiväsakkoa. Asianajaja muistuttaa, että sakotusohjekaan ei estä tuomioistuinta muissakin tapauksissa hylkäämästä syytettä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta, jos vähäistä suuremman vaaran uhkaa ei ole ollut.
Risto Tuorin kirjoituksen pääset lukemaan tästä.
Liikenneoikeusyhdistys ry on liikennealan asiantuntijoiden yhteistyöfoorumi, jonka tarkoituksena on edistää hyvää ja oikeudenmukaista liikennelainsäädäntöä.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
