
Suzukin uusi S-Cross kevythybridi luottaa edelleen nelivetoon
Uutuus haastaa kilpailijat kattavalla varustelulla.Suzukin syksyllä uudistunut S-Cross luottaa edelleen nelivetoon.
S-Cross korvaa vanhan SX4 S-Crossin, joka poistu markkinoilta jo jokin aika sitten. Kooltaan uutus asettuu Suzukin mallistossa Vitaran ja Acrossin väliin.
Suzuki tavoitteli SX4 S-Crossilla nelivetojen myyntikuninkuutta. Maailmalla haastetta heitettiin esimerkiksi Nissan Qashqain suuntaan ja Suomessakin tavoitteet olivat kovat.
Nyt S-Cross on pistetty uusiksi ulkonäköä, voimalinjaa ja varustelua myöten.
Edestä auton tunnistaa ledeistä ja mustasta säleiköstä. Myös takana on ledit, joista auton tunnistaa Suzukiksi.
Sisällä kojelautaa hallitsee varustelutasosta riippuen joko 7- tai 9-tuumainen kosketusnäyttö. Parempaan varusteluun kuuluu langaton älypuhelinliitäntä, ääniohjaus ja navigointi.
Pienempään näyttöön kuuluu peruutuskamera. Suuremmassa on kätevä 360-asteen pysäköintikamera.
Matkan teon sujuvuutta ja turvallisuutta lisääviä varusteita ovat mukautuva vakionopeudensäädin, kaista-avustin, kuolleen kulman valvontajärjestelmä ja risteävän liikenteen varoitusjärjestelmä.
Sisätilat riittävät hyvin perhekäyttöön. Takamatkustajien mukavuutta lisää selkänojan kallistuksen säätö.
Mukavuutta lisäävät myös auton kaksialueinen automaatti-ilmastointi, hämärä- ja sadetunnistin sekä avaimeton kulku ja käynnistys. Varustelun osalta auto on siis tiukasti kiinni tässä päivässä.
Suzukin ideologian mukaisesti S-Crossin kaikki Suomessa myytävät versiot ovat nelivetoisia. Perustilassa auto kulkee etuvedolla ja järjestelmä siirtyy nelivetoon tarpeen vaatiessa.
Sport-ajotilassa takaveto on koko ajan mukana. Se lisää vakautta ja nopeuttaa auton reagointia kaasupolkimeen. Snow-tila sopii liukkaalle ja vaikeat paikat auto selvittää lukitus-mahdollisuuden avulla.
Lukon ollessa päällä voima jakautuu tasaisesti kaikille pyörille.
Auton konepellin alta löytyy 1,4-litrainen turbomoottori, jota tukee 48 voltin hybridijärjestelmä. Bensiinimoottorista irtoaa 95 ja hybridijärjestelmästä 10 kilowattia.
Turboviivettä tasoittava lisäteho on käytettäväissä koko käyntinopeusalueella.
Vaihteistona on joko kuusipykäläinen käsivaihde tai automaatti. Automaatin lisähinta on noin 2000 euroa.
Tavaratilaan mahtuu 430 litraa perusasennossa. Vetokykyä autolla on 1 500 kiloa.
S-Crossin perusversion hinta on 30 390 euroa. Parhaalla varustelulla auto maksaa 35 390 euroa.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat





