Neliveto-Audi kiinnostaa yhä
Nelivetoinen Audi Quattro nousi oman aikansa legendaksi. Sitä pidetään yhtenä rallihistorian merkittävimmistä autoista.
Audi esitteli alkuperäisen Quattron vuonna 1980. Se oli ensimmäisiä nelivetoisia henkilöautoja. Ja ainoa, missä auton nokalle sai turbokoneen.
MT kokeili, vieläkö tuoreimman sukupolven A4 Quattrossa on samaa hehkua jäljellä.
Uusi konttiperäinen A4 Quattro on kesyyntynyt ralliautosta perheautoksi. Tehoa konepesästä tosin löytyy edelleen enemmän kuin tarpeeksi.
Auton muotoilu on säilynyt riittävän omintakeisena. Sen tunnistaa Audiksi jo kaukaa.
Audi on ennen muuta kuskin auto. Sen ratissa ymmärtää, miksi Audeilla on tapana suhahdella hidastelijoiden ohitse. Tehokas moottori lisää ohitusten turvallisuutta.
Sulavista linjoista huolimatta myös takapenkillä on kohtuullisesti tilaa.
Quattron neliveto jakaa vetoa tarpeen mukaan kaikille neljälle pyörälle. Siihen on tarjolla lisävarusteena aktiivinen tasauspyörästö, joka parantaa kiihtyvyyttä.
Uuden TFSI-koneen virallinen kulutuslukema on 6,7 litraa sadalla.
Käytännössä auton kulutus pysyi rauhallisessa normaaliajossa kymmenessä litrassa, mikä ei oikein ole enää nykyaikaa.
Yhdeksän litran tuntumaan pääsy edellytti pelkkää pintakaasulla liukumista.
Audi Quattro on keikkunut kymmenen myydyimmän nelivetoisen henkilöauton listalla. Sillä on siis oma vakavarainen ostajakuntansa.
S-tronic-automaattivaihteistolla varustetusta Quattrosta saa maksaa noin 50 000 euroa. Siihen hintaan saa jo kohtuullisen mukavat varusteet.
Navigaattori vakiovarusteiden listalta puuttuu.
Navi plus -paketista pitäisi pulittaa vielä viitisen tuhatta euroa lisää, mikä vaikuttaa aika kovalta hinnalta.
JARMO PALOKALLIO
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
