Liikenneturva: Heikoille jäille ei pidä mennä – valtaosa kuolemaan johtaneista moottorikelkkaturmista sattuu jäällä
Moottorikelkkaonnettomuuksissa alkoholi on usein mukana.
Liikenneturva tarkasteli 56 onnettomuutta, joista moottorikelkkaonnettomuuksia oli 41. Kuva: Seppo NykänenJäät ovat vielä monin paikoin heikkoja, eikä kelkkareittejä ole pystytty merkitsemään.Liikenneturva muistuttaa tiedotteessa, ettei jäällä tule ajaa moottorikelkalla, jos ei ole täysin varma jään kestävyydestä. Jään kantavuuden kannalta petolliset virtapaikat, salmet ja sillat täytyy tuntea.
Useimmat ihmishengen vaativista moottorikelkkaturmista sattuvat jääalueilla, vahvistaa myös Liikenneturvan tuore selvitys.
Selvityksessä tarkasteltiin tutkijalautakuntien tutkimia kuolemaan johtaneita maastoliikenneonnettomuuksia vuosina 2014–2018. Aineistona oli 56 onnettomuutta, joista moottorikelkkaonnettomuuksia oli 41. Heikoilla jäillä liikkuminen erottuu aineistosta yleisimpänä turman syynä.
"Kaksi kolmesta tutkitusta moottorikelkkaonnettomuuden kuolemantapauksesta tapahtui ajettaessa jäällä. Useimmissa tapauksissa oli kyse jäihin vajoamisesta tai sulaan tai railoon ajamisesta, mutta mukana oli myös muutama törmäysonnettomuus", kertoo Liikenneturvan tutkimuspäällikkö Juha Valtonen.
"Monessa tapauksessa onnettomuus on tapahtunut suhteellisen tutussa ympäristössä paikallisille ihmisille. Tämä kielii siitä, että paikalliset ottavat usein liian suuria riskejä jäällä liikkumisen suhteen, eikä mukana ole esimerkiksi naskaleita."
Jäihin vajoaminen näkyy selvityksen aineistossa myös muiden ajoneuvojen kuin moottorikelkkojen kohdalla. Kylmässä vedessä liikkujaa uhkaa hukkuminen tai hypotermia.
Ainakin joka kolmannessa tarkastellun aineiston maastoliikenneonnettomuuksista kuljettaja syyllistyi rattijuopumukseen.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
