
Kesäkuussa syttyy eniten autopaloja – tämä käyttäjän virhe löytyy useimmiten taustalta
Hake, puru ja muut epäpuhtaudet lisäävät erityisesti työkoneiden paloriskiä kesäisin.
Ajoneuvopaloja sattuu usein paljon ajettuihin henkilöautoihin, joihin huoltoja on laiminlöyty. Kuva: Miska PuumalaSuomessa palaa noin 2 000 ajoneuvoa vuosittain, joista suurin osa on henkilöautoja. Kuorma- ja pakettiautoja palaa keskimäärin useita satoja vuosittain. Määrät selviät Pelastustoimen tilastoista.
Fennian tiedotteen mukaan autopaloja tapahtuu erityisesti kesäkuukausina, ja kesäkuussa niitä on tapahtunut selvästi eniten. Myös tämän vuoden toukokuun helteet lisäsivät autopolojen määrää.
Ajoneuvopaloista suurin osa sattuu edelleen polttomoottoriajoneuvoille, eivätkä sattuessaan vaaralliset sähköautojen tulipalot ole yleisiä.
Fennian ajoneuvovahinkojen asiantuntijan Jukka Helokumpu selittää kesäkuukausien suurempien palomäärin johtuvan siitä, että kesällä autolla matkustetaan autolla enemmän kuin talvikuukausina.
”Liikenteessä on myös niin sanottuja kesäautoja, joiden huolto saattaa olla vähäisempää. Lämpimillä keleillä autot myös käyvät kuumempana ja esimerkiksi vuoto polttoaineletkussa voi johtaa herkemmin auton syttymiseen”, hän avaa.
”Teknisten vikojen taustalla on usein se, että auto ajetaan niin sanotusti loppuun.”
Pelastustoimen tilastojen mukaan yli 70 prosenttia aiheutuu teknisen vian vuoksi, joten huoltotoimenpiteillä voisi Helokummun mukaan ehkäistä useimpia paloja. Pelkästään vikavalon syttyessä huoltaminen ei riitä, vaan autoa on tärkeä huoltaa säännöllisesti.
”Teknisten vikojen taustalla on usein se, että auto ajetaan niin sanotusti loppuun, eli ajetut ajokilometrit voivat olla hyvinkin korkeita ja huoltoväli pitkä”, hän kuvaa tilannetta.
”Vanhemmissa autoissa esimerkiksi sulakkeissa tai johtoliittimissä saattaa olla hapettumia, tai auton johdotukset ovat saattaneet hankautua, mikä voi aiheuttaa paloriskin.”
Auton huoltoja ei kannata yrittäjänkään laiminlyödä, sillä korjaus kestänee huoltoa kauemmin. Kuvituskuva. Kuva: Jarkko SirkiäVian ilmetessä ne tulisi Helokummusta heti korjata, eikä ajaa sen pidempiä matkoja enää. Yrittäjän ei kannata myöskään lykätä huoltoja, vaikka yritystoiminta saattaa joutua kokonaan tauolle huollon ajaksi. Huollon venyttämisessä piilee suurempi riski.
”Yrittäjä ottaa silloin ison riskin: huoltamatta jäänyt auto saattaa vioittua, jolloin korjaaminen voi kestää kauemmin kuin huolto”, Helokumpu muistuttaa.
”Työnantajan on erityisen tärkeää varmistaa, että työntekijöiden perehdytykseen kuuluu paitsi työkoneiden kunnon tarkistaminen, myös ensisammutuskaluston sijainti, käyttökoulutus ja voimassaoloajan tarkistus.”
Vuosittain traktoreille ja muille työkoneille sattuu noin sata ajoneuvopaloa. Niissä Fennian asiantuntijan mukaan erityisesti hake, puru ja muut epäpuhtaudet lisäävät paloriskiä kesäisin. Koneet käyvät myös kuumempina.
”Koneita käyttämässä saattaa olla kesäisin kokemattomampia kausityöntekijöitä. Siksi työnantajan on erityisen tärkeää varmistaa, että työntekijöiden perehdytykseen kuuluu paitsi työkoneiden kunnon tarkistaminen, myös ensisammutuskaluston sijainti, käyttökoulutus ja voimassaoloajan tarkistus”, Helokumpu painottaa.
Hänestä myös työkoneissa säännöllinen huolto sekä asianmukaiset ensisammutusvälineet tai sammutusjärjestelmä ovat tehokkain keino ennaltaehkäistä paloja.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat





