Nissan Juke jakaa kansaa
Nissanin Juke jakaa ihmisten mielipiteet. Se kumoaa kerralla käsityksen japanilaisinsinöörien tylsyydestä.
Konepellin päälle nostetut valot antavat keulasta sammakkomaisen vaikutelman. Harvassa autossa lamput jakaantuvat kolmeen kerrokseen. Lyhyen totutteluvaiheen Juke alkoi näyttää ihan näpsäkältä.
Kauempaa katsottuna auto vaikuttaa sulavalinjaiselta, vaikka siinä on myös piskuisen katumaasturin piirteitä. Paketti on koossa etenkin takaa päin.
Coupé-vaikutelmaa on lisätty takaoven kahvojen piilottamisella oven ylänurkkaan. Ratkaisu on niin toimiva, että kaikki koeajolenkin aikana takapenkille halunneet yrittivät sinne ensin etuoven kautta.
Sisältä Juke paljastuu näppäräksi pikkuautoksi. Keskikonsolin mallia on haettu moottoripyörästä.
Ratista puuttuu syvyyssäätö, joten pitkäkoipinen kuski joutuu hetken mallaamaan ajoasentoa sopivaksi.
Ohjaus on kevyt ja melko tunnoton. Siihen tottumisen jälkeen matkanteko sujuu mukavasti Juken automaattiversiolla.
Mittaristossa huomio kiintyy digitaaliseen vääntömittariin, joita harvemmin autossa näkee. Sen tilalle voi nostaa myös g-voimaa eli kiihtyvyyksiä eri suuntiin näyttävän mittarin, jonka tuijottelu tosin on liikenneturvallisuudesta pois.
Lievä ahtauden tuntu iskee vastaan takana. Myös 251 litran tavaratila on mitoitettu lähinnä ruokakaupassa käyntiä varten.
JARMO PALOKALLIO
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
