
Škoda Superb tarjoaa tasaisen kyydin ja hulppeat tilat
Neljännen sukupolven Škoda Superbin ostaja saa paljon vastinetta rahoilleen.Škoda Superb ja etenkin sen dieselmallit edustavat vääjäämättä väistyvää autoluokkaa. Ennen lopullisia jäähyväisiä tarjolla on mitä mainioin uutuus tasaista matkantekoa ja runsaita tiloja arvostavalle autoilijalle.
Ensimmäiset Superbit rullasivat ulos tehtaalta jo 1930-luvulla. Uudelta pohjalta aloitetun tuotannon mukaisessa järjestyksessä Superb on edennyt neljänteen sukupolveen.
Superb on säilyttänyt tunnistettavat piirteensä. Auto on muutaman sentin kasvaneesta koostaan huolimatta tyylikäs.
Se on vanha tuttu, jonka kanssa ei tarvitse pelätä yllätyksiä. Superbin rattiin päädytäänkin enemmän järkisyistä kuin suurten tunteiden ajamana.
Etenkin Superbin sisustussuunnittelu ja tilankäyttö on oivallista. Istuimet ovat hyvät, ne tarjoavat tukea pitkillekin matkoille.
Kuljettajan näkymää hallitsee kojelaudasta ”kelluvaksi” irrotettu keskinäyttö. Sen toiminta on kiitettävän ripeää.
Kiitosta näyttö saa myös siitä, että kuljettaja voi muokata näyttöä mieleisekseen. Itselle tärkeät toiminnot saa kiinnitettyä kätevästi näytön yläreunaan.
Hienoa on myös, että käyttäjien toiveita on kuultu, eikä kaikkia toimintoja ole jätetty kosketusnäytön varaan. Näytön alta löytyy kolme perinteistä kierrettävää katkaisinta tärkeille toiminnoille.
Käytössä on myös puheohjaus. Tarkoitus on, että kuski voi rupatella ChatGPT-pohjaisen tekoälyn kanssa laajemminkin.
Uuden Superbin moottorivaihtoehtoina on kolme bensiini- ja kaksi dieselmoottoria. Niiden lisäksi valikoimiin kuuluu ladattava hybridi Combi-malliin ja uusi kevythybridi.
MT kokeili Superbin farkkuversiota dieselkoneella. Se on kaikkineen mukava ajettava, mutta omimmillaan kookas auto on matka-ajossa.
Auton WLTP-normin mukainen kulutus jää 5 litraan 100 kilometrillä.
Mikäli EU:n päätös pitää, vastaavien uusien autojen aika päättyy viimeistään reilun kymmenen vuoden päästä. Monet autonvalmistajat ovat ajaneet niiden tuotantoa alas jo nyt.
Superb Combin lähtöhinta 2-litran dieselkoneella on 39 602 euroa ja 1,5 litran ladattavalla bensahybridillä 46 906 euroa.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat







