
Bensa-auton päästöistä pois 80 prosenttia tällä muutaman sadan euron muutoksella
Lakimuutos mahdollistaa myös uusien autojen muuttamisen etanolilla toimiviksi.
K1:n Juha Peltola katsasti uuden ladattavan Opel Astran etanolimuunnosta Vuosaaressa perjantaina. Kuva: Kari SalonenKesällä tehty lakimuutos mahdollistaa myös uusien autojen muuttamisen etanolilla toimiviksi. Sitä käyttämällä bensa-auton päästöistä putoaa jopa 80 prosenttia.
”Etanolimuunnos tuo ympäristöystävällisemmän autoilun jokaisen saataville. Nykyiseen bensa-autoon sopiva sarja maksaa vain muutamia satasia, ja myös ajaminen tulee halvemmaksi”, iloitsee toiminnanjohtaja Antti Grönlund Etanoliautoilijat ry:stä.
Aiemmin etanolimuutokset sallittiin käytännössä vain vanhoille, yli 15-vuotiaille autoille. Kesäkuun jälkeen se on sallittu kaikille autoille.
Grönlundin mukaan auton muuttaminen etanolille vaatii muunnossarjan, jonka jälkeen autolla voi ajaa sekä etanolilla että normaalilla bensalla. Uusiutuvan RE85-etanolipolttoaineen käyttö vähentää auton päästöjä jopa 80 prosenttia.
Suomalaisen eFlexFuel-muunnoksen hinta on noin 500 euroa ja asennustyö maksaa pari sataa. Sen lisäksi vaaditaan muutoskatsastus, joka maksaa toimipisteestä riippuen noin 80 euroa.
Päästömittauksen lisäksi muutoskatsastukseen tarvitaan muunnossarjan valmistajan antama yhteensopivuustodistus.
”Muunnos sopii noin 70 prosenttiin henkilöautoista. Vanhimpiin kaasutinautoihin se ei käy”, kertoo johtaja Tuomo Isokivijärvi eFlexFuel Technologystä.
Isokivijärven mukaan etanolia käyttävät polttomoottoriautot ovat ympäristön kannalta kilpailukykyisiä sähköautojen kanssa, kun tarkastelu kattaa koko niiden elinkaaren.
Myös ABC:n kehitysjohtaja Tiina Viksten kannustaa autoilijoita siirtymään etanoliin.
”Päästöjen vähentämistavoitteet eivät toteudu pelkästään yhdellä käyttövoimavaihtoehdolla. Etanolin käytön puolesta puhuu valmis jakeluverkosto”, sanoo Viksten.
Ekologisesti ajatellen etanolimuutos sopii etenkin ladattaviin hybridiautoihin. Sen jälkeen niillä voi ajaa ensin sähköllä ja sen loputtua uusiutuvalla etanolilla.
Grönlund kaipaa etanoliin siirtymiseen lisää kannustimia. Niin on ollut tarjolla esimerkiksi Ranskassa, jossa etanoliautojen merkitys päästöjen vähentämiselle on aivan toista luokkaa kuin meillä.
Ranskan esimerkin mukaisesti meilläkin olisi mahdollista laskea etanolimuunnoksilla nopeasti tavallisten käyttöautojen päästöjä.
Grönlundin nostaisi päästövähennysten keinovalikoimaan autojen etanolimuutosten tuen. Sen lisäksi hän puolittaisi ajoneuvoveron etanolimuutetuilta ajoneuvoilta ja muuttaisi polttoaineveron etanolia suosivaksi.
Etanolin käyttöön siirtyminen kasvattaa auton kulutusta jonkin verran. Uusilla autoilla kulutuksen lisäys voi Isokivijärven mukaan jäädä 10 prosenttiin, vanhoilla se voi olla parinkymmenen prosentin luokkaa.
Kulutuksen lisäys kompensoituu etanolin hinnalla. Ero ei tällä hetkellä ole suuri, mutta kuitenkin etanolin eduksi.
Etanolimuunnoksen mukana tulevan apin avulla auton ajotiloja voi muokata kännykällä mieleisekseen. Jos autossa on itsessään ajotilavalintoja, appi optimoi niitä etanolille sopiviksi.
Monet näkevät plussana myös etanolin tuoman teholisän. Autoja virittelevät harrastajat hakevat etanolilla jopa viidenneksen teholisäyksiä.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat





