Ad Blue -ongelmat kiusaavat 80 prosenttia kuljetusyrittäjistä talvisin, paljastaa alan kysely
Neljä viidestä kuljetusyrittäjästä törmännyt päästövähennyslaitteiden ongelmiin.Kuorma-autojen päästövähennyslaitteiden toiminta on heikolla pohjalla. SKAL:n kyselyn mukaan neljä viidestä kuljetusyrittäjästä on törmännyt ongelmiin Ad Bluen kanssa talvella.
Dieselautojen lähipäästöjä vähennetään yleisimmin Ad Blue-lisäaineella. SKAL:n kyselyn perusteella päästövähennyslaitteiden toiminta Suomen talviolosuhteissa on kuitenkin heikkoa.
Selvitys paljastaa karun ja yrityksille kalliiksi käyvän tilannekuvan päästövähennyslaitteiden ongelmista. Kyselyyn vastanneista 854 yrityksestä 80 prosentilla oli ilmennyt ongelmia asian kanssa.
Vastaajista 70 prosenttia oli joutunut korjaamaan autojen päästövähennyslaitteita kuluneen talven aikana.
Päästövähennyslaitteiden vikaantuminen on kuljetusyrityksille hyvin hankala tilanne. Suorien korjauskulujen lisäksi kustannuksia aiheutuu siitä, kun auto joudutaan ottamaan pois tuottavasta työstä korjauksen ajaksi.
”Mikäli päästövähennyslaitteiden vikaantuminen on toistuvaa, kuten kyselyn vastaukset kertovat, voivat taloudelliset vaikutukset yrityksille olla huomattavia”, toteaa SKAL:n johtaja Petri Murto.
Murto kysyy, onko laitteet tai niissä tarvittava urealiuos suunniteltu ja testattu kestämään Suomen normaaleja talviolosuhteita.
SKAL:n mielestä viranomaisten ja säädösten laatijoiden tulisi nykyistä paremmin varmistaa, että tekniset vaatimukset ja standardit eivät johda tämänkaltaisiin ongelmiin.
Huolimatta päästövähennyslaitteiden huonosta toimintavarmuudesta niiden ohittaminen autoissa on kiellettyä.
”Sanktiointi päästömanipuloinnista tiukkenee huomattavasti kesäkuun alussa, minkä jälkeen päästömanipuloidusta kuorma-autosta voi seurata 30 000 euron liikennevirhemaksu ajoneuvon haltijalle”, Murto muistuttaa.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat




