Suosikki-Avensis uudistui
Sveitsi (MT)
Toyota Avensis on pysynyt tiukasti luokkansa kärkipaikalla Suomessa. Toyota toivoo, että malliuudistus kasvattaa kaulaa entisestään.
Avensiksen on huhuttu olevan elinkaarensa loppupuolella.
Toyota vaikenee mallin jatkosuunnitelmista ja keskittyy uudistetun mallin myyntiin.
Tällä kertaa uusiksi on pistetty auton keula, perä ja sisusta. Moottorivaihtoehtoja kasvattavat BMW:n dieselkoneet.
Uudistunut Avensis tekee vaikutuksen tasaisuudellaan. Se on hyvä asia Avensikseen tottuneille asiakkaille. Ja heitä riittää. Suomen teillä liikkuu noin 82 000 Avensista.
”Avensis on meille äärimmäisen tärkeä”, myöntää Toyota Finlandin toimitusjohtaja Kari Skogster.
Koska lähtökohdat menestykseen ovat hyvät, Skogster odottaa Avensiksen myynnin nousevan tänä vuonna noin viidenneksellä 3 100 kappaleeseen.
Toyotan omien asiakkaiden lisäksi Avensis koukkii ostajia myös muilta merkeiltä. Sen kovimmat haastajat ovat VW Passat, Ford Mondeo ja Opel Insignia.
Toyota listaa Avensiksen vahvuudeksi ajomukavuuden ja edulliset käyttökustannukset. Suosituimmaksi versioksi nousee 1,8 litran bensakoneella varustettu Avensis.
Vapaasti hengittävä bensakone on auton olemukseen sopiva. Alamäkipainotteisilla alppiteillä sen kulutus kahden hengen kuormalla pyöri 5-6 litran korvilla 100 kilometrillä.
Ennakkotilausten perusteella noin neljännes Avensiksen ostajista päätyy dieseliin. Suosituimmaksi vaihtoehdoksi nousee 1,6 litran dieselkone.
Se hengästyi pahoin Alpeilla. Ylämäkiä oli ajettava pienillä vaihteilla ja kovilla kierroksilla. Samalla kulutus pomppasi 6,4 litraan 100 kilometrillä.
Suomen teillä koneesta saisi varmasti aivan toisen vaikutelman.
Avensiksen ulkonäkö ja ajettavuus on kunnossa, mutta suunnittelijoille ei voi silti antaa täysiä pisteitä. Sähköisen käsijarrun painike on piilotettu kojelaudan alaosaan. Usb-pistoketta saa hakea keskikonsolin lokerosta.
Keskikonsoli ja kojelauta ovat muotoilullisesti eri maailmoista. Jopa niin, että niiden kohtauskohtaan jää outo kolo.
Uusiksi pistetyt penkit ovat näyttävät, mutta ne eivät tue ristiselkää. Niiden mekaaniset säädöt vaikuttivat ajastaan jääneiltä.
Näkyvyyttä etuviistoon rajoittaa tuulilasia kannattava A-palkki, joka kurottaa pitkälle eteen.
Uutta on automaattinen hätäjarrutus, joka on autossa vakiona. Myydyimmällä Active-varustelulla Safety sense -toimintaan kuuluu myös kaistavahti, liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä sekä automaattiset kaukovalot. Niistä plussaa.
Jarmo Palokallio
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
