Kuluttaja-asiamieheltä sapiskaa terveysyrityksille: Silmä- tai hammaslääkäriajan hinta voi jäädä verkkoajanvarauksessa pimentoon
Yritysten verkkoajanvarauksissa hinnan tai sen määräytymisen perusteet eivät täyttäneet kuluttajansuojalain vaatimuksia.
Vaikka yksityisten lääkäripalveluiden hintatietojen ilmoittamisessa on kuluttaja-asiamiehen mukaan tapahtunut edistystä, silmä- ja hammaslääkäripalveluissa puutteet olivat yhä merkittäviä. LEHTIKUVA / Emmi Korhonen.Viisi silmä- tai hammaslääkäripalveluita tarjoavaa yritystä on saanut huomautuksen verkkoajanvarausten puutteellisista hintatiedoista, kertoo Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV). Huomautus on kuluttaja-asiamiehen keino puuttua kuluttajan oikeuksien loukkauksiin, jos yritys toimii vastoin vakiintuneita lain tulkintoja.
Yritysten verkkoajanvarauksissa hinnan tai sen määräytymisen perusteet eivät täyttäneet kuluttajansuojalain vaatimuksia. Huomautuksen saivat Silmäasema, Silmäsairaala Pilke, Hammas Hohde, Oral Hammaslääkärit ja PlusTerveys.
Kuluttaja-asiamies puuttui myös Terveystalon ja Mehiläisen hammaslääkäripalveluiden hinnan ilmoittamiseen. Yritykset olivat aikaisemmin sitoutuneet ilmoittamaan hinnat kuluttajansuojalain mukaisesti, mutta puutteita havaittiin edelleen.
Kaikki yritykset ovat ilmoittaneet tekevänsä parannuksia ajanvarausjärjestelmiinsä kuluttaja-asiamiehen edellyttämällä tavalla.
”Ajanvarausta tehtäessä kuluttajilla pitää olla tieto palvelun hinnasta, jotta heillä on mahdollisuus arvioida hinnan kohtuullisuutta suhteessa palvelun sisältöön ja vertailla hintoja. Edellytämme, että asia saadaan viimein kuntoon”, kuluttaja-asiamies Katri Väänänen sanoo tiedotteessa.
Puutteet nousivat esille selvityksessä, jossa kuluttaja-asiamies tutki terveyspalveluyrityksien verkkosivujen ajanvarausprosesseja. Vaikka yleisesti yksityisten lääkäripalveluiden hintatietojen ilmoittamisessa oli tapahtunut edistystä, silmä- ja hammaslääkäripalveluissa puutteet olivat edelleen merkittäviä.
Kuluttaja-asiamies kertoo jatkavansa terveyspalveluyritysten hinnan ilmoittamisen seurantaa ja tarvittaessa ryhtyvänsä toimenpiteisiin.
Vuonna 2023 kuluttaja-asiamies havaitsi laajasti ongelmia yksityisten terveyspalveluiden hintatietojen esittämisessä ja laati alalle ohjeistuksen tilanteen korjaamiseksi. Ohjeita on ilmenneiden epäkohtien vuoksi jouduttu taas päivittämään. Terävöitetty on muun muassa hintatietojen huomionarvoa ja lopullisen hinnan ilmoittamista.
Palvelun hinta on esitettävä ajanvarausnäkymässä ennen tunnistautumista selkeästi ja näkyvästi siten, ettei kuluttaja voi vahingossa ohittaa sitä edetessään ajanvarauksessa. Myös esimerkiksi viikonloppujen korkeampi hinta pitää ilmoittaa suoraan euromääräisesti ja ajantasaisesti varausnäkymässä.
Jos joissain palveluissa, kuten tapaturmapäivystyksessä, ilmoitetaan hintahaarukka, on sen oltava riittävän kapea ollakseen informatiivinen. Liian lavea hintahaarukka ei täytä kuluttajansuojalain vaatimuksia, KKV tiedottaa.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat





