
Sinfoniaorkesteriin pääsevät vain parhaista parhaat – jo pelkkä koesoiton katseleminen saa tuskanhien pintaan
Ylen uutuussarja 99 valittua seuraa lähietäisyydeltä Radion sinfoniaorkesterin tiivistä työyhteisöä. Laatudokumentti on ehdolla Kultaisen Venlan saajaksi.
Emma Mali tiesi jo nuorena haluavansa Radion sinfoniaorkesterin kakkosviulun äänenjohtajaksi. Kuva: Jukka LintinenKoesoitto on muusikolle tiukka paikka. Varsinkin silloin, kun kyseessä on Radion sinfoniaorkesteri, jonka muusikot valitsevat kollegansa itse.
Ylen uusi, kuusiosainen dokumenttisarja 99 valittua – Huippuorkesterin kulisseissa seuraa orkesterin arkea ja suljettua työyhteisöä lähietäisyydeltä. Jaksoissa näytetään kaunistelematta muusikoiden arjen haasteita ja elämän käänteitä.
Sarjan ovat ohjanneet Niina Mäkeläinen ja Peter Wallenius ja sen on tuottanut Kati Juurus.
”Ideana oli seurata sinfoniaorkesterin muusikoita läheltä. Sarja ei ole musiikkijournalismia, vaan dokumentti huippulahjakkaista ihmisistä Suomen musiikkimaailman himotuimmassa työpaikassa. Tästä näkökulmasta sinfoniaorkestereista ei ole aiemmin kerrottu”, Mäkeläinen kertoo Ylen tiedotteessa.
”Tästä näkökulmasta sinfoniaorkestereista ei ole aiemmin kerrottu.”
Radion sinfoniaorkesteri on Yleisradion lähes satavuotias instituutio, jossa soittaa 99 tarkoin valittua maailmanluokan muusikkoa.
Jokainen valmistautuu tahollaan omaan suoritukseensa, mutta kaiken pitää toimia yhteen niin, että soitto on aina täydellistä.
Ensimmäisessä jaksossa seurataan muun muassa Radion sinfoniaorkesterin kakkosviulun äänenjohtajaa Emma Malia.
Koeajalla olevalla Malilla on kovat paineet ja jännitys siitä, saako hän orkesterista pysyvän paikan. Vaikka Mali on ehtinyt saavuttaa jo nuorella iällä paljon, hän kärsii silti niin sanotusta huijarisyndroomasta.
Sarjassa seurataan myös käyrätorvisti József Hársia, joka treenaa soittoaan Pasila-sarjaa katsellen. Viulisti Eeva Haapamäki puolestaan iloitsee siitä, ettei kuopus enää itke äidin harjoitellessa.
Soittajien lisäksi sarjassa seurataan intendentin vallanvaihtoa. Intendentin tehtäviin kuuluvat muun muassa orkesterin taiteellisen toiminnan suunnittelu yhteistyössä ylikapellimestarin kanssa sekä orkesterihallinnon esihenkilövastuu.
Eläkkeelle siirtyvä intendentti Tuula Sarotie ehti työskennellä Radion sinfoniaorkesterin parissa kahdenkymmenen vuoden ajan. Nyt tehtävään astuu Maris Gothoni, jolle Sarotie pyrkii siirtämään vuosien kokemuksesta kertyneen tietonsa.
Sinfoniaorkesterissa soittaminen on kuin huippu-urheilua.
Sinfoniaorkesterissa soittaminen on kuin huippu-urheilua. Muusikolle kädet ja keuhkot ovat tärkeimpiä työvälineitä. Miten käy, jos fysiikka alkaa reistailla? Entä kun joku porukasta sairastuu?
Vaikka muusikoiden työ on henkisesti ja fyysisesti vaativaa, on 99 hengen työyhteisö aina toistensa tukena.
Toisen ohjaajan Peter Walleniuksen mukaan juuri poikkeuksellisen työyhteisön seuraaminen oli dokumenttia tehdessä erityisen mielenkiintoista.
”Oli kiinnostavaa seurata arkea työpaikalla, joka on toisaalta todella erityinen ja poikkeava ja toisaalta työntekijöillä on siellä ihan samat ongelmat ja ilonaiheet, kuin missä tahansa duunissa”, Wallenius sanoo.
Sarja kokonaisuudessaan Yle Areenassa maanantaina 24.11. sekä Yle Teemalla torstaista 27.11. alkaen ja Yle TV1:ssä sunnuntaista 30.11. alkaen.Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat





