Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan
  • Kuvat: Näin romutetaan vanhentuneita käsityksiä tekniikasta – Robocontin liikkuva luokka kiertää koululta koululle

    Robocont on vetoauton ja puoliperävaunun 14-metrinen yhdistelmä, joka on tuttu näky pohjalaiskoulujen pihoilla.
    Jimi Pitkäranta on yksi Isojoen yhdeksäsluokkalaisista, jotka viettivät erilaisen koulupäivän Robocontin luokassa. Pitkäranta kokeili, miltä tuntuu ajaa vuoristorataa virtuaalilasit silmillä.
    Jimi Pitkäranta on yksi Isojoen yhdeksäsluokkalaisista, jotka viettivät erilaisen koulupäivän Robocontin luokassa. Pitkäranta kokeili, miltä tuntuu ajaa vuoristorataa virtuaalilasit silmillä. Kuva: Johannes Tervo

    ”Tämä on pyörillä kulkeva luokkatila, jossa opiskelijat pääsevät harjoittelemaan robottien ja niihin liittyvien kuljettimien ohjelmointia”, kertoo opettaja, hankepäällikkö Toni Poola.

    Robocont alkoi levittää robotiikan riemusanomaa viime vuoden alussa. Kohderyhmänä ovat yläkoululaiset, erityisesti yhdeksäsluokkalaiset. ESR-hanke jatkuu tällä tietoa tulevan heinäkuun loppuun asti.

    ”Iso tavoite on saada nuoria hakeutumaan tekniikan alan opintoihin”, Poola sanoo.

    Tervetuloa opiskelemaan robotiikkaa! Hankepäällikkö Toni Poola ja ajo-opettaja Hannu Hirsimäki olivat paikalla, kun Robocont tammikuussa pysäköitiin Isojoen Koulukolmion pihamaalle.
    Tervetuloa opiskelemaan robotiikkaa! Hankepäällikkö Toni Poola ja ajo-opettaja Hannu Hirsimäki olivat paikalla, kun Robocont tammikuussa pysäköitiin Isojoen Koulukolmion pihamaalle. Kuva: Johannes Tervo

    Robocontin puoliperävaunu on levittyvä: kyse on show trailerista. Vastaavat näyttelyvaunut ovat tuttuja näkyjä messuilla.

    Levittyvyyden ansiosta luokkatilasta muodostuu yli 50-neliömetrinen.

    Robotiikan saloihin voi perehtyä parikymmentä opiskelijaa kerrallaan.

    Isojoen yläkoulun oppilaat Miro Kuusimäki (vas.), Jimi Pitkäranta ja Tiia Ristiharju kuormittivat robotin alipainetarttujaa Robocontin luokkahuoneessa.
    Isojoen yläkoulun oppilaat Miro Kuusimäki (vas.), Jimi Pitkäranta ja Tiia Ristiharju kuormittivat robotin alipainetarttujaa Robocontin luokkahuoneessa. Kuva: Johannes Tervo

    Liikkuva luokka säästää rahaa, kun kaikkien koulujen ei tarvitse hankkia omia laitteistoja teknologian uusien ilmiöiden opettamiseen.

    ”Tuomme tekniikkaluokan koulun pihaan", hankepäällikkö Poola sanoo.

    Kristian Koivisto ja Aatu Länsivuori ohjelmoivat robottia, jonka työkaluna on alipainetarttuja.
    Kristian Koivisto ja Aatu Länsivuori ohjelmoivat robottia, jonka työkaluna on alipainetarttuja. Kuva: Johannes Tervo

    Vanhentuneet käsitykset tekniikan alan töistä romuttuvat Robocontissa.

    ”Yhä aika yleinen mielikuva teknologiasta on, että hommia paiskitaan pimeässä ja likaisessa pajassa.”

    Nykyteknologian todellisuus on toinen kuin vanhat mielikuvat.

    Jamin asiantuntija Jarmo Matila ja hankepäällikkö Toni Poola perehdyttävät koululaisia robotiikkaan.
    Jamin asiantuntija Jarmo Matila ja hankepäällikkö Toni Poola perehdyttävät koululaisia robotiikkaan. Kuva: Johannes Tervo

    ”Esimerkiksi hitsari tarvitsee nykyisin robotin ohjelmointitaitoja ja koneistaja voi toimia yhteistyössä robotin kanssa", Poola sanoo.

    Robocontissa koululaiset pääsevät tutustumaan robotiikan lisäksi sekä virtuaalisen todellisuuden että lisätyn todellisuuden sovelluksiin.

    "Mee töihin" oli kirjoitustehtävä, jonka Tiia Ristiharju antoi robotille. Homma hoitui.
    "Mee töihin" oli kirjoitustehtävä, jonka Tiia Ristiharju antoi robotille. Homma hoitui. Kuva: Johannes Tervo

    Toni Poola kertoo lisää esimerkkejä, mitä Robocontissa tehdään.

    ”Harjoittelemme perusasioita. Perehdymme esimerkiksi robotin käsivarren toimintaan, sen liikkumiseen.”

    Auton luokkatilassa on kymmenen pientä robottia, joilla opiskelijat voivat tehdä harjoituksia.

    ”Päivän mittaan etenemme ehtopohjaiseen ohjelmointiin. Robocontissa on myös pieniä kuljettimia. Pystymme tekemään tuotantosimulaatioita, joissa kuljetin ja robotti toimivat yhteistyössä."

    Ajo-opettaja Hannu Hirsimäki ja hankepäällikkö Toni Poola seurasivat, kun kuljettajatutkinnon opiskelija Daniel Strang peruutti Robocontin vetoautoa Isojoen Koulukolmion pihamaalla.
    Ajo-opettaja Hannu Hirsimäki ja hankepäällikkö Toni Poola seurasivat, kun kuljettajatutkinnon opiskelija Daniel Strang peruutti Robocontin vetoautoa Isojoen Koulukolmion pihamaalla. Kuva: Johannes Tervo
    Puoliperävaunun levittyvä osa säädetään oikeaan korkeuteen hydraulisesti toimivien tukijalkojen avulla.
    Puoliperävaunun levittyvä osa säädetään oikeaan korkeuteen hydraulisesti toimivien tukijalkojen avulla. Kuva: Johannes Tervo

    Pikkurobottien ohjelmointitavat ja ohjausmenetelmät ovat periaatteessa ihan samoja kuin suurten teollisuusrobottien.

    ”Toimintatavat ovat samat esimerkiksi liikekäskyissä", Poola kertoo.

    Hän on koulutukseltaan automaatiotekniikan insinööri, joka on työskennellyt Uudenkaupungin autotehtaan tuotantotekniikassakin. Nyt hän opiskelee työn ohessa pedagogiikkaa.

    Joni Jokinen kokeili lisätyn todellisuuden laseja, jotka nekin kuuluvat Robocontin varustukseen.
    Joni Jokinen kokeili lisätyn todellisuuden laseja, jotka nekin kuuluvat Robocontin varustukseen. Kuva: Johannes Tervo

    ESR-rahoituksen ansiosta Robocontin vierailu ja auton mukana tulevien asiantuntijoiden tarjoama opetus ovat kouluille ilmaisia.

    Vetoauton kyljessä komeilee Jamin eli Järviseudun ammatti-instituutin nimi.

    Oppilaitoksella on toimipisteet Alajärvellä, Alavudella, Lappajärvellä ja Vimpelissä – ja Robocontin ansiosta Jamilla on toimintaa kautta Pohjanmaan.

    Jamin logistiikkapuoli hoitaa Robocontin kuljetukset. Yhdistelmäajoneuvonkuljettajan tutkintoa suorittava Daniel Strang ohjasi Volvo-vetoauton ja puoliperävaunun yhdistelmää Isojoen-reissulla. Hannu Hirsimäki on ajo-opettaja.
    Jamin logistiikkapuoli hoitaa Robocontin kuljetukset. Yhdistelmäajoneuvonkuljettajan tutkintoa suorittava Daniel Strang ohjasi Volvo-vetoauton ja puoliperävaunun yhdistelmää Isojoen-reissulla. Hannu Hirsimäki on ajo-opettaja. 

    Robocont

    • Liikkuva opetustila, jossa voi perehtyä esimerkiksi robotiikkaan sekä virtuaaliseen ja lisättyyn todellisuuteen.
    • Volvo-vetoauton ja puoliperävaunun yhdistelmä. Kokonaispituus 14 metriä. Kokonaispaino 17 tonnia.
    • Puoliperävaunun levittyvyyden ansiosta voidaan muodostaa yli 50-neliömetrinen opetustila, johon sopii parikymmentä opiskelijaa kerrallaan.
    • "Robocontin perävaunu maksoi noin 60 000 euroa. Jonkin verran sitä kunnostettiin", kertoo Järviseudun ammatti-instituutin Jamin rehtori Matti Väänänen.
    • Vetoauton hinta oli luokkaa 20 000–30 000 euroa. "Autoa käytetään enemmän logistiikan opiskelijoiden ajoissa kuin Robocontin siirroissa.”