
Helsingin kaupungin Kotiväkivalta-kampanja hyvän tavan mukainen vaikka vahvistaa käsitystä, että vain äiti huolehtii lapsista
Mainonnan eettisen neuvoston mukaan Kotiväkivaltaa-kampanja ei vähättele perheväkivallan uhreja.
Kotiväkivalta-kampanjan julisteessa on kaksi kuvaa. Kuva: Kuvakaappaus Helsingin kaupungin verkkosivulta
Kotiväkivalta-kampanjan julisteessa on kaksi kuvaa. Kuva: Kuvakaappaus Helsingin kaupungin verkkosivultaMainonnan eettisen neuvoston mukaan Helsingin kaupungin Kotiväkivalta-kampanja ei ole hyvän tavan vastainen. Neuvoston mielestä kampanja on kuitenkin voinut vahvistaa katsojien käsitystä siitä, että lapsista huolehtiminen on vain äitien tehtävä. Neuvoston mielestä kampanja ei vähättele tai loukkaa perheväkivallan uhreja.
Välinpitämättömyys on tämän päivän väkivaltaa kertovat kampanjajuliste ja -YouTube-video. Julisteessa äiti keskittyy tietokoneeseensa eikä kiinnitä mitään huomiota siihen, mitä ympärillä oleville lapsille tapahtuu. Videon saattaa tulkita niin, että lapsi hukkuu äidin tuijottaessa rannalla kännykkää.
Kampanjasta valittaneiden mielestä kampanja on seksistinen, stereotypioita vahvistava ja vanhemmuuden roolijakoa vääristävä. Heidän mielestään äitien sosiaalisen median käytön rinnastaminen perheväkivaltaan on perheväkivallan uhreja vähättelevää ja loukkaavaa.
Helsingin kaupungin mielestä lapset ovat mainosten päähenkilöitä. Kuvan ja video nainen edustaa vanhempaa yleisesti eikä olisi ollut kerronnallisesti mahdollista, että kuvassa olisi ollut sekä nainen että mies.
Mainonnan eettinen neuvosto teki toisen suuntaisen päätöksen antaessaan huomautuksen teuvalaisen Laidun Hereford -lihatilan mainoskampanjasta "Parempaa lihaa kuin Tinderissä".
"Sana 'lihaa' viittaa naisiin. Se toistaa ja vahvistaa naisista annettavaa halventavaa mielikuvaa. Ilmaisu on tasa-arvoa loukkaava", neuvosto toteaa lausunnossaan.
Lue myös:
Mainonnan eettinen neuvosto: "Parempaa lihaa kuin Tinderissä" viittaa naisiin ja on loukkaava mainoM
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
