Alle puolet pelialan yrityksistä sijaitsee pk-seudulla – liikevaihdosta valtaosa tulee Kehä kolmosen sisältä
”Maakunnissa voi tehdä duunia, mutta se on aina pikkuisen vaikeampaa kuin pk-seudulla."
Peliyritysten työntekijöiden määrä on kasvanut kahdessa vuodessa noin 16 prosenttia ja ulkomaalaisten määrä peräti 75 prosenttia. Kuva: Jutta MykräAlle puolet pelialan yrityksistä sijaitsee pääkaupunkiseudulla, kertoo alan kattojärjestö Neogamesin raportti.
97 prosenttia pelialan liikevaihdosta syntyy kuitenkin pääkaupunkiseudun yrityksissä. Noin 75 prosenttia työntekijöistä työskentelee pääkaupunkiseudulla.
”Pääkaupunkiseudun osuus on vahvistunut tänä vuonna entisestään”, arvioi Neogamesin johtaja KooPee Hiltunen.
”Sisällöntuotanto- ja IC-ala keskittyy pääkaupunkiseudulle. Tänne on helpompi saada työntekijöitä ulkomailta kuin maakuntiin.”
”Maakunnissa voi tehdä duunia, mutta se on aina pikkuisen vaikeampaa kuin pk-seudulla.”
Pääkaupunkiseudun perässä tulevat työntekijöiden määrällä mitattuna Tampere, Oulu, Kajaani ja Turku.
Pk-seudun ulkopuolelle peliyrityksiä saadaan Hiltusen mukaan pitkäjänteisellä yrityskehitystoiminnalla.
”Oulu on hyvä esimerkki, työtä on tehty yli 10 vuotta. Oulu Game Labin kohdalla oululaiset ovat menossa metsään”, hän kommentoi Oulun ammattikorkeakoulun suunnitelmia pelialan koulutuksen muuttamiseksi.
”Pienten säästöjen tai organisaatiorakenteen uudistamisen takia ei pidä lähteä lähteä sorkkimaan toimivaa järjestelmää.”
Pelialan kasvun pullonkaulana on työvoiman saatavuus. Peliyritykset tarvitsevat senioritason kokemusta ulkomailta. ”Kun saadaan yksi seniori ulkomailta, kaveriksi voidaan palkata suomalainen junnutiimi”, Hiltunen sanoo.
EU- ja ETA-alueen ulkopuolelta tulevalle työluvan hakeminen kestää nyt 3–4 kuukautta. Neogamesin mukaan maahantuloa pitäisi helpottaa ja käsittelyaika puristaa kuukauteen.
”Olemme kampanjoineet asian puolesta pitkään. Nyt se on kirjattu hallitusohjelmaan.”
Jo yksi menestynyt peliyritys voi toimia alan veturina maakunnassaan. Oulussa tällainen veturi on Fingersoft, Kajaanissa Critical Force, Hiltunen sanoo.
Pelialan koulutus alkoi Suomessa ensimmäisenä Kajaanin ammattikorkeakoulussa ja Outokummun pelitalossa.
Riveria Outokummun koulutusyksikkö aloitti vuonna 2005 Suomen ensimmäisenä toisen asteen pelikoulutuslinjan. Kiinnostusta koulutukseen riittää, kertoo koulutuspäällikkö Tone Arstila.
Tutkinto on nykyisin media-alan ja kuvallisen ilmaisun perustutkinto.
Outokummun pelitalossa vahvana on peligrafiikan opetus. Rinnalla on 3D-visualisointi, joka Arstilan mukaan kiinnostaa alueella monien alojen yrityksiä.
Opiskelijoita hakeutuu Outokumpuun ympäri maata. Vuodessa aloittaa 20–25 opiskelijaa, joista kolmasosa tulee peruskoulusta. Kaksi kolmasosaa on aikuisia, ylioppilaita tai alanvaihtajia.
Pelialan suuret toimijat ovat isoissa kasvukeskuksissa.
”Sääli, että Pohjois-Karjalassa ei ole niin vahvaa pelialan yritystoimintaa. Muutamia yrityksiä on. Paljon tehdään yhteistyötä Kuopion suuntaan”, Arstila kertoo.
Työharjoittelussa opiskelijat käyvät ympäri Suomen ja ulkomaillakin.
Arstilan mukaan etätyö mahdollistaa pelialalla työllistymisen myös Itä-Suomessa.
”Työtä voi tehdä verkkoympäristössä missä vain.”
Suomen peliyritysten yhteenlaskettu liikevaihto oli viime vuonna 2,1 miljardia euroa. Supercellin osuus siitä oli 1,34 miljardia euroa eli noin 65 prosenttia. Korkeimmillaan Supercellin osuus kävi yli 80 prosentissa.
Valtaosa pelialan yrityksistä on pieniä. Yli 50 työntekijän firmoja on kymmenkunta, yli miljoonan euron liikevaihtoa pyörittäviä reilu 30 yhtiötä.
Peliyritykset arvioivat palkkaavansa tänä ja ensi vuonna 500 uutta työntekijää. Nyt alalla on noin 3 200 työntekijää, joista 27 prosenttia on ulkomaalaisia.
Työntekijöiden määrä on kasvanut kahdessa vuodessa noin 16 prosenttia ja ulkomaalaisten määrä peräti 75 prosenttia.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
