Suomalaiset eivät ymmärrä puolisoaan ja sukulaisiaan, kertoo tutkimus - huumori on selkeä riski
Kiire aiheuttaa eniten väärinymmärryksiä. Viestintä mättää niin puolisoiden ja sukulaisten välillä kuin työpaikoillakin. Huumori kannattaa jättää lähinnä stand up -koomikoille.
Käsitykset asioista menevät usein ristiin, koska ihmisillä ei ole tarpeeksi aikaa keskittyä toisen osapuolen kuuntelemiseen. Kuva: Jaana KankaanpääSuomalaisilla on mielestään vakavia ongelmia saada viestejään perille. Tuore kysely kertoo, että lähes 40 prosenttia tulee väärinymmärretyksi vähintään joka viikko.
Eniten viesti vaikuttaa vääristyvän puolisoiden ja sukulaisten välillä.
Työssä ei suju kovin paljon paremmin. Joka kolmas kertoo, että esimiehen kanssa ymmärrysongelmaa on säännöllisesti. Työkavereiden kanssa kommunikaatio hankaa lähes 40 prosentilla.
Tulokset ilmenevät viestintätoimisto Riannon IRO Researchin sähköisestä kyselystä, johon huhtikuussa vastasi tuhat suomalaista.
Kyselyyn osallistuneista vain viisi prosenttia kertoo, että saa viestinsä perille haluamallaan tavalla.
Väärinymmärryksen suurimmaksi tekijäksi nousee kiire. Ihmisillä ei ole tarpeeksi aikaa keskittyä toisten kuuntelemiseen tai viestien lukemiseen.
Rianno Communications Oy:n toimitusjohtaja ja viestinnän personal trainer Riitta Auvinen sanoo, että kiireessä harva asia onnistuu. Se pätee viestintäänkin.
Kun ymmärrys mättää, asioita joudutaan toistamaan. Sekin tuskaannuttaa.
"Jos ei mene kerralla perille, joutuu kertomaan uudelleen. Kyselyyn vastanneista 72 prosenttia kertoo ärsyyntyvänsä ja lähes joka toinen jopa suuttuu, kun vastaanottaja ei ymmärrä", Auvinen kertoo.
Myös huumori on vaikea laji.
"Antaisin ohjeeksi sen, että jos et elätä itseäsi stand up -koomikkona, tätä viestinnän tyylilajia kannattaa välttää. Ei vitsailua tarvitse tietenkään kokonaan lopettaa, mutta kannattaa uhrata hetkinen vastaanottajan persoonaan ja tilanteeseen, ennen kuin lohkaisee omasta mielestään yhden parhaimmista makupaloista."
Auvinen lohduttaa, että viestintää pystyy harjoittelemaan ja oppimaan.
"Enemmänkin kyse on siitä, että kiinnitetään huomiota ensisijaisesti vastaanottajaan, hänen tilanteeseensa ja viestin kiinnostavuuteen", hän kannustaa.
Auvinen muistuttaa, että vaikka kerrottava asia olisi itselle kristallinkirkas, vastaanottajan tietotaso siitä voi olla erilainen.
"Pahimmillaan lopputuloksena on se, että jokin olennainen asia jää sanomatta ja soppa alkaa syntyä. Vanhat kliseet tuntuvat pitävän paikkansa viestinnässä. Yksinkertainen on kaunista, maltti on valttia ja monesti yön yli nukkuminenkin kannattaa", Auvinen sanoo.
Hän on perustanut viestinnän palveluita tarjoavan Rianno Communicationsin vuonna 2012. Yrityksen liikevaihto oli viime vuonna reilut miljoona euroa.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
