Dannyn firma otti työsuojelun tosissaan 60-luvulla – silti lava syttyi tuleen
Tämän päivän työntekijöille ja yrityksille itsestään selvät työsuojeluasiat eivät todellakaan olleet osa 1960-luvun viihdealan arkea. Dannyn ohjelmatoimisto päätti toimia toisin.Ilkka Lipsanen (s. 1942) eli Danny on suomalaisille tuttu artisti, mutta mikä on D-tuotanto?
Kyseessä on tietenkin Lipsasen oma ohjelmatoimisto, jonka hän perusti jo vuonna 1966. Edelleen toimiva D-tuotanto on alusta lähtien vastannut Dannyn keikkamyynnistä, mutta sen kautta on noussut suosioon myös useita muita artisteja Kirkasta Vicky Rostiin, Markku Aroon ja Erika Vikmaniin.
Parhaimmillaan D-tuotanto oli Suomen suurin ohjelmatoimisto työllistämällä lähes 400 ihmistä.
Vuonna 2016 Lipsanen palkittiin Keskuskauppakamarin kultaisella ansiomerkillä tunnustuksena 50 vuoden ansiokkaasta työstään yhtiössä.
Puhuttiin jopa hysteriasta, Helsingin messuhallissa maaliskuussa 1969 näytöstä seurasi noin 10 000 fania.
Ajatuksen omasta ohjelmatoimistosta Danny sai havaittuaan, ettei viihdealalla noudatettu työlainsäädäntöä. Esiintyjät eivät tienneet oikeuksiaan, ja moni tunsi olonsa epävarmaksi.
Lipsanen, itsekin poptaivaan nouseva tähti, opiskeli tiiviin keikkailun lomassa markkinointia.
Yrityksen linja oli selkeä. Se järjesti artisteilleen sosiaaliturvat, verot ja vakuutukset.
Myös esiintyjien jaksamiseen kiinnitettiin huomiota.
”Suomessa tehtiin tikkataulumyyntiä: keikka tänne, toinen tuonne, etäisyyksillä ei väliä. Se oli artisteille tuskaa. Aloin ketjuttaa keikkoja ja suunnitella reitit järkevästi”, Danny muisteli myöhemmin Avun haastattelussa.
Vehmassalmella Varsinais-Suomessa erikoistehosteet räjähtivät sytyttäen tanssilavan tuleen.
D-tuotannon tavaramerkiksi muodostuivat 1960-luvun lopulla ympäri Suomea kiertäneet Danny-show’t, joita kuvattiin hurjiksi spektaakkeleiksi. Puhuttiin jopa hysteriasta, Helsingin messuhallissa maaliskuussa 1969 näytöstä seurasi noin 10 000 fania.
Eikä Danny ollut lavalla yksin. Hän esitteli aina show’ssaan uusia laulajia, soittajia ja tanssijoita.
”Kun aloin tehdä kiertueita, halusin ottaa jokaiseen show’hun mukaan uuden lahjakkaan ihmisen esiintymään yleisölleni. Tarjosin aloitteleville laulajille ikään kuin korkeakoulun”, muistutti Iso D Patina-lehdessä.
Ennennäkemätöntä oli myös tekniikka: kaikulaitteet ja langattomat mikrofonit. Laserinkin Danny toi ensimmäisenä Suomessa ja kolmantena maailmassa lavalle Vesivehmaan jenkkapirtillä.
Luodessaan uutta show-kulttuuria Suomeen Danny luotti tarkkaan suunnitteluun. Hän laati jokaiselle show’lleen käsikirjoituksen, josta löytyi esityksen kulku pienintä yksityiskohtaa myöten.
”Danny Show on ohjelma, joka pyrkii viemään yleisönsä musiikin mielenkiintoiseen maailmaan teatterinomaisin keinoin”, hän määritteli ensimmäisessä käsikirjoituksessaan.
Kaikki ei mennyt silti aina suunnitellusti. Vehmassalmella Varsinais-Suomessa erikoistehosteet räjähtivät sytyttäen tanssilavan tuleen. Katsojia loukkaantui ja D-tuotanto tuomittiin korvauksiin.
Viimeinen Danny-show kiersi maata vuonna 1981. Nyt 81-vuotias Danny kuitenkin esiintyy yhä. Myös D-tuotanto toimii, tosin pienimuotoisemmin.
Se on silti jättänyt pysyvän jälkensä suomalaiseen viihteeseen. Yritys toi alalle pitkäjänteisen urasuunnittelun, tuotteistamisen ja artistilähtöisyyden.
Lähteet: Apu (21.10.2016), Patina-verkkolehti (2020), Seura (5.8.2018)
Kirjoittaja työskentelee Osuustoiminta-lehden toimituspäällikkönä.Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat






