Joka kolmas myyty ruusu on reilun kaupan tuote
Millään muulla reilun kaupan tuotteella ei ole Suomessa yhtä suurta markkinaosuutta.Suomessa myydyistä ruusuista jo joka kolmas on reilun kaupan ruusu. Millään muulla reilun kaupan tuotteella ei ole ollut Suomessa näin suurta markkinaosuutta, Reilu kauppa ry:n toiminnanjohtaja Janne Sivonen kertoo.
Reilun kaupan tuotteita myytiin Suomessa viime vuonna 173,5 miljoonalla eurolla. Kasvua edelliseen vuoteen oli 6,9 prosenttia.
"Reilun kaupan tuotteiden myynnin kasvu on erityisen merkittävä, kun huomioi, että päivittäistavarakaupan myynnin arvo laski 0,7 prosenttia vuoteen 2014 verrattuna", Sivonen sanoo
Kaikesta Suomessa viime vuonna myydystä kahvista 1,3 prosenttia oli reilun kaupan kahvia. Banaaneissa vastaava osus oli 6,4 prosenttia.
Reilun kaupan kahvin myynti kasvoi 7,7 prosenttia ja kukkien 6,2 prosenttia.
Kansainvälisesti reilun kaupan puuvillan kysyntä kasvaa kohisten, mutta Suomessa siitä valmistetut tuotteet ovat yhtä harvinaisia. Vuonna 2015 myynti laski entisestään, 28,2 prosenttia.
"Monissa Euroopan maissa valtiolliset organisaatiot, kaupungit ja suuret liikeyritykset tekevät valtavia hankintoja ostamalla esimerkiksi kokonaisten organisaatioiden henkilökunnan vaatetuksen reilun kaupan puuvillasta valmistettuna. Suomessa olemme vielä kaukana tästä", Sivonen sanoo.
Reiluun kauppaan kuuluu 1,65 miljoonaa pienviljelijää ja suurtilojen työntekijää 74 maassa. Reilun kaupan tuotteita myydään 125 maassa.
Suomessa on tällä hetkellä myynnissä noin 1 700 reilun kaupan tuotetta.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat



