Maaseudun Tulevaisuus kasvatti lukijamääräänsä
Maaseudun Tulevaisuus sai viime vuoden aikana 17 000 uutta lukijaa. Samaan aikaan valtaosa muusta painetusta mediasta, etenkin suurimmat päivälehdet ja iltapäivälehdet menettivät lukijoitaan.Maaseudun Tulevaisuudella on nyt 336 000 lukijaa, ja päivälehdistä se seuraa edelleen toisena Helsingin Sanomia, jolla on Kansallisen mediatutkimuksen tuoreimman selvityksen mukaan 742 000 lukijaa.
”Maaseudun Tulevaisuus on erittäin tärkeä lukijan arjessa ja rakentaa yhteisöä”, päätoimittaja Mikael Pentikäinen pohtii lehden suosion salaisuutta.
Erkoislehdistä Metsälehti sai vuodessa 22 000 uutta lukijaa, aikakauslehti Aarre puolestaan 10 000. Myös Koneviesti-lehti saavutti 24 000 uutta lukijaa. Nyt Koneviestillä on 216 000 lukijaa, Aarteella 89 000 ja Metsälehdellä 153 000.
Kauppalehti Optio puolestaan menetti 23 000 ja Kauppalehti 8 000 lukijaa.
Metsäalan lehtien lukemisinnokkuuden kasvua selittää Pentikäisen mukaan se, että metsällä on keskeinen rooli biotaloudessa.
Lehtimainonta hyväksytään
Peräti 88 prosenttia suomalaisista lukee edelleen painettua sanomalehteä. Mobiililaitteista uutisten seuraaminen on tosin lisääntynyt räjähdysmäisesti. Kolmessa vuodessa älypuhelimista ja tableteista lukemisen määrä on viisinkertaistunut.
Kansallisessa meditutkimuksessa todetaan, että lehdissä julkaistuun mainontaan suhtaudutaan selvästi positiivisemmin kuin sähköisessä tai mobiilimediassa näkyvään mainontaan.
Painetun sanomalehden ostaa tai tilaa 57 prosenttia vastaajista ja 8 prosenttia digitaalisen sanomalehden. Mainontaan sanomalehdissä suhtautuu myönteisesti peräti 76 prosenttia suomalaisista.
Painetun aikakauslehden ostaa tai tilaa 45 prosenttia vastaajista. Ykkösenä listalla menestyy Aku Ankka, jonka lukijamäärä on 835 000. Toiseksi eniten luetaan ET-lehteä. Sillä on 596 000 lukijaa.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

