Atria moninkertaisti liikevoittonsa alkuvuonna – myyntihintojen korotukset kasvattivat liikevaihtoa
Vähittäiskauppaan suuntautuvassa myynnissä liikevaihto kasvoi, mutta volyymit alenivat lievästi ensimmäisellä vuosineljänneksellä.
Kuluttajien heikentynyt ostovoima näkyy ostokäyttäytymisessä eli haetaan halvempia tuotteita sekä edullisempia ostospaikkoja. Kaupanmerkkien osuus on ollut kasvussa. Kuva: Jarkko SirkiäAtrian vuoden ensimmäisen neljänneksen liikevaihto oli 428,0 miljoonaa euroa, jossa kasvua viime vuoden liikevaihtoon on yli 50 miljoonaa euroa. Liikevoitto parani 2,3 miljoonasta eurosta 10,9 miljoonaan euroon.
”Sekä kasvuun että liikevoiton parantumiseen voi olla tyytyväinen”, toimitusjohtaja Juha Gröhn sanoo yhtiön osavuosikatsauksessa.
Liikevaihto kasvoi myyntihintojen korotusten seurauksena ja vakaina pysyneiden myyntimäärien ansiosta. Lisäksi viime vuoden lopulla hankittu Ab Korv-Görans Kebab Oy lisäsi liikevaihtoa Suomessa.
Kuluttajakäyttäytymisen muutos on suosinut Atrian monipuolisen tuotevalikoiman myyntiä erityisesti vähittäiskaupassa, yhtiöstä kerrotaan.
Liikevoitto oli edellisvuoden vastaavaa jaksoa merkittävästi parempi. Liikevoitto kasvoi Suomessa, jossa ensimmäinen vuosineljännes oli onnistunut.
Raaka-aineiden, tarvikkeiden, energian ja ulkoisten palveluiden kustannukset olivat vertailukautta selkeästi korkeammat. Vertailukauden liikevoitto oli heikko, mikä johtui kustannusten voimakkaasta noususta.
”Sekä kasvun että liikevoiton parantumisen perusta on Atria Suomen vahva suoritus”, Gröhn sanoo.
”Nousevien kustannusten toimintaympäristössä tuloksen parantaminen tai edes ylläpitäminen edellyttää vahvaa liikevaihdon kasvua, ja tässä Suomessa onnistuttiin hyvin.”
”Muilla liiketoiminta-alueilla kasvu jäi liian pieneksi ja se näkyy Ruotsin sekä Tanska & Viro liiketoiminta-alueiden tuloksessa.”
Ruotsissa liikevaihtoa sekä tulosta heikensi Sibylla Venäjän myynti keväällä 2022. Tuotannon siirto suljettavasta Malmön tehtaasta Sköllerstan tehtaalle on edennyt suunnitelmien mukaisesti ja se on aiheuttanut ylimääräisiä kustannuksia.
Tanskassa myynti jäi tavoitetta pienemmäksi, mutta markkina-asema on edelleen vakaa. Kampanjamyynnin osuus on kasvanut kuluttajien hintatietoisuuden kasvun myötä.
”Virossa kauppa kävi hyvin ja ensimmäisen vuosineljänneksen aikana myyntihinnat saatiin tämän hetken kustannustasoa vastaaviksi”, Gröhn kertoo.
Ravintolamyynti eli Foodservice-markkina on kehittynyt paremmin kuin mitä vielä viime vuoden lopulla oletettiin.
”Toki viime vuoden vertailuluvut ovat vaatimattomia, koska tuolloin oli voimassa ravintolatoiminnan koronarajoitteita”, Gröhn sanoo.
Vähittäiskauppaan suuntautuvassa myynnissä liikevaihto kasvoi, mutta volyymit alenivat lievästi ensimmäisellä vuosineljänneksellä.
Kuluttajien heikentynyt ostovoima näkyy ostokäyttäytymisessä eli haetaan halvempia tuotteita sekä edullisempia ostospaikkoja.
”Atrialle tämä siirtymä ei aiheuta tarvetta uudistaa tuotteistoa, koska tuotevalikoima on laaja ja asiakaspohja kattava. Kaupanmerkkien osuus on ollut kasvussa, mutta Atria on menestynyt omilla vahvoilla tuotemerkeillään hyvin”, Gröhn toteaa.
Atrian käynnissä olevat investoinnit etenevät suunnitellusti. Nurmon uuden siipikarjatehtaan rakentamisessa edetään aikataulun mukaisesti.
Tammikuussa Sköllerstan tehtaalla Ruotsissa otettiin käyttöön uusi logistiikkakeskus. Ensimmäiset tuotantolinjat siirrettiin Malmön tehtaalta Sköllerstaan katsauskauden aikana.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat






