Suomalaiset tunnistavat kotimaisuudesta kertovan alkuperämerkin
95 prosenttia suomalaisista tunnistaa Sirkkalehtimerkin, joka kotimaisten vihannesten, marjojen, hedelmien, ruokaperunan, kukkien sekä taimistotuotteiden alkuperämerkki.
Sirkkalehtimerkki takaa, että tuote on täysin kotimainen. Merkkiä voi käyttää muun muassa Suomessa viljellyissä leikkokukissa. Kuva: Viestimedian arkistoSuomalaisista 95 prosenttia tunnistaa kotimaisten puutarhatuotteiden alkuperän takaavan Sirkkalehtimerkin. Naiset tunnistavat merkin miehiä useammin, selviää Kotimaiset Kasvikset ry:n teettämästä tutkimuksesta.
Sirkkalehtimerkillä varustettuja tuotteita käyttävistä 59 prosenttia suosittelee niitä muille, tutkimuksen tuloksista tiedottaa Kauppapuutarhaliitto.
Sirkkalehtimerkki on suomalaisten puutarhatuotteiden eli vihannesten, marjojen, hedelmien, ruokaperunan, kukkien sekä taimistotuotteiden alkuperämerkki. Se takaa tuotteen 100 prosenttisen kotimaisuuden. Merkkiä saa käyttää vain ekstra- tai ykkösluokan tuotteissa.
Tutkimuksen mukaan merkin tuotteita käyttävistä kuluttajista 72 prosenttia kokee saavansa merkistä vastinetta rahalleen, kun tuoteryhmän keskiarvo on 63 prosenttia.
Tutkimuksessa Sirkkalehtimerkin brändimielikuva yhdistettiin erityisesti kotimaisuuteen, laatuun ja turvallisuuteen. Lisäksi suurin osa vastaajista kokee merkin helposti lähestyttäväksi ja nykyaikaiseksi, Kauppapuutarhaliitto tiedottaa.
Sirkkalehtimerkkiä tuotteissaan käyttävät viljelijät ja pakkaamot ovat tehneet merkin käyttöoikeudesta sopimuksen Kotimaiset Kasvikset ry:n kanssa. Sopimuksessa viljelijät ja pakkaamot sitoutuvat noudattamaan Laatutarha-ohjeistoa.
Kysely on toteutettu Taloustutkimuksen Internetpaneelissa. Tiedot on kerätty 8.10.–14.10.2024. Tutkimuksen kohderyhmänä on 15–79-vuotiaat suomalaiset. Tutkimukseen vastanneita on 1 060.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat


