MTK:n Viljanen varoittaa uudesta ruuan halpuutusaallosta – ”Markkinoilla luodaan painetta hintojen alentamiselle”
Viljanen haastaa kaikki tuottajayhdistykset ja metsänhoitoyhdistykset mukaan perinteisten joulutulien sytyttämiseen ja kampanjaan suomalaisen ruuan puolesta.
MTK:n valtuuskunnan puheenjohtaja Eerikki Viljanen puhui keskiviikkona valtuuskunnan kokouksen alla. Kuva: Sanne KatainenMTK:n valtuuskunnan puheenjohtaja Eerikki Viljanen varoittaa kaupan ruuan hintaan luomasta alennuspaineesta.
”Elintarvikekaupassa viritellään kitkerästi muistamamme halpuutuksen uutta aaltoa”, Viljanen sanoi avatessaan valtuuskunnan kokouksen keskiviikkona Espoon Hanasaaressa.
Viljasen mukaan ruokamarkkinoilla luodaan nyt painetta hintojen alentamiselle. Merkkejä tästä hän kertoi näkevänsä kaupan edustajien puheista sekä kaupan omien tuotemerkkien kasvusta. ”Markkinajohtaja esimerkiksi raivaa valikoimiinsa tilaa yhteispohjoismaiselle halpamerkille, jonka tuotteita hankitaan koko Itämeren alueelta.”
Viljanen vaatii ruokaketjuun uutta rahaa kuluttajien kasvavasta ostovoimasta sekä viennistä. ”Kirjaukset suomalaisen ruuan vientipotentiaalin paremmasta hyödyntämisestä ja tuotannon kannattavuuden parantamisesta osuvat oikeaan. Meidän on saatava nopeasti liikkeelle käytännön toimet, jotka todella tukevat tätä kehitystä ja aidosti parantavat tilojen kannattavuutta”, Viljanen painotti.
Viljanen haastoi kaikki tuottajayhdistykset ja metsänhoitoyhdistykset mukaan perinteisten joulutulien sytyttämiseen ja kampanjaan suomalaisen ruuan puolesta. ”Maaseutunuorten erinomainen joulutuliperinne sai alkunsa 1994 Etelä- Pohjanmaalta ja on levinnyt valtakunnalliseksi tapahtumaksi. Ehdotan, että otamme oppia nuorilta ja laajennamme tulevana jouluna joulutulitapahtumaa, tavoitteena tulien syttyminen jokaisen metsänhoitoyhdistyksen ja tuottajayhdistyksen alueella.”
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat





