
S-ryhmä lopettaa Rainbow-tuotteiden myynnin – paikan ottaa Coop
Nyt myynnissä olevat Rainbow-tuotteet tullaan myymään loppuun, jonka jälkeen ne korvataan Coop-tuotteilla.S-ryhmän oma, vuonna 1967 lanseerattu tuotemerkki Rainbow lopetetaan. Asiasta kertoi torstaina järjestetyssä tilaisuudessa S-ryhmän omista merkeistä vastaava johtaja Niina Paavilainen.
”Hyvin vakiintunut, iso merkki lopetetaan. Se tullaan korvaamaan Coop-tuotesarjalla. Kyseessä on yhteispohjoismainen sarja, jota myydään Tanskassa, Norjassa, Ruotsissa ja Suomessa”, Paavilainen kertoi.
”Näemme, että tässä on mahdollisuus turvata edullisen merkin tarjonta, jota pystytään kehittämään enemmän. Tietynlainen lasikatto on saavutettu. Lähdimme kehittämään Coopia, jotta pystymme varmistamaan edullisen hintatason.”
Paavilaisen mukaan siirtymä pois Rainbowista toteutetaan vastuullisesti niin, että jokainen Rainbow-tuote kulutetaan loppuun niin, ettei pakkausmateriaalia mene hukkaan.
”Coop-tuote ei välttämättä ole sama, mutta se on vähintään yhtä hyvä”, Paavilainen totesi.
Paavilainen kertoo, että kyseessä on suuri rupeama S-ryhmälle. S-ryhmällä on ollut Pohjoismaissa tuotteita eri logoilla. Kyseessä onkin samalla design-uudistus, jolla tuotteita saadaan yhdistettyä.
S-ryhmän päivittäistavarakaupan johtaja Sampo Päällysaho kertoi tapahtumassa, että Coopin kohdalla suomalaisilla yrityksillä on myös parempi mahdollisuus saada tuotteitaan ulkomaille.
”Se, että teemme tätä yhteispohjoismaisesti, saavutamme yhteistyöllä kykyä tuottaa uusia tuotteita, mutta myös ostaa yhdessä. Yhdessä ostaminen on todella tärkeää kotimarkkinassa. Tavarantoimittajamme, jotka eivät ole vielä osallistuneet kaupan omien merkkien tekemiseen, voivat halutessaan myös tätä kautta tehdä vientiä ja varmistaa sen, että he ovat neljässä markkinassa samaan aikaan matkassa”, Päällysaho sanoi.
Edullisempia Coop-tuotteita löytyy jo kauppojen hyllyiltä. S-ryhmän tavoitteena on pitää niiden määrä samana kuin Rainbow-tuotteiden eli yli 1500 tuotteessa.
”Coop on pohjoismaisten osuuskauppojen yhteinen tuotemerkki. Sitä hankkii meille meidän yhteinen hankintayhtiö. Yhteinen design mahdollistaa mittakaavaetua myös toiseen suuntaan Suomen kulmasta”, Paavilainen kertoo viitaten siihen, että myös suomalaisvalmistajat voivat lähteä helpommin mukaan tarjoamaan tuotteitaan.
Paavilainen kertoo, että vie aikaa ennen kuin Rainbow-tuotteet saadaan korvattua.
”Aika paljon saadaan tehtyä vuoden 2024 aikana, mutta muutos menee myös vuosille 2025 ja 2026. Puhutaan siis pitkästä aikavälistä.”
S-ryhmän mukaan Rainbowista siirtyminen Coopiin ei vaikuta kotimaisuusasteeseen kauppojen omissa merkeissä.
”Hankintaa tapahtuu myös kansallisesti. Pidämme kiinni hyvistä tuotteistamme”, Paavilainen lupaa.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat







