Luomu porskuttaa taantumasta huolimatta
Tiukka taloustilanne ei ole hillinnyt luomutuotteiden myynnin kasvua, kertoo luomutuotantoa edistävä Pro Luomu ry.Luomun myynti kasvoi viime vuonna viisi prosenttia edellisvuodesta. Samaan aikaan päivittäistavarakauppojen koko elintarvikemyynti lisääntyi alle prosentin.
Pro Luomu arvioi tiedotteessaan viime vuoden luomumyynnin arvoksi yhteensä 225 miljoonaa euroa.
Luomun markkinaosuus päivittäistavarakaupan elintarvikemyynnistä oli 1,7 prosenttia. Arvio perustuu päivittäistavarakaupan ryhmittymiltä kerättyihin myyntilukuihin.
Pro Luomun toiminnanjohtaja Marja-Riitta Kottila arvioi luomusta tulleen osa suomalaiskuluttajan arkea.
Euroissa mitattuna suomalaiset ostavat eniten vihanneksia ja hedelmiä, maitoa, hiutaleita ja kananmunia. Ostetuin yksittäinen tuote on yhä luomumaito.
”Myös lastenruoat ovat nousseet merkittäväksi luomutuoteryhmäksi, koska pienille lapsille halutaan puhtainta mahdollista ruokaa”, Kottila listaa.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat


