Maailman ensimmäinen sarjavalmisteinen biokaasutraktori ehti Suomeen
Perinteisesti kaasulla kulkevissa ajoneuvoissa metaani sytytetään ruiskuttamalla palotilaan hieman dieseliä. New Holland tekee sen kuitenkin toisin kaasukäyttöisessä traktorissaan.
Kuvan testitraktorissa polttoainetankki on vielä etunostolaitteessa, kun tuotantokoneissa säiliö on ohjaamon alla dieselsäiliön paikalla. Lisävarusteena saa etusäiliön, jolloin kaasua riittää koko päivän ajoihin. Kuva: New HollandNew Holland julkisti vajaa kolme vuotta sitten suunnitelman kaasukäyttöisestä maataloustraktorista. Testit on menestyksekkäästi ajettu ja T6-mallin traktori on tullut tuotantoon.
Suomeen tilattu tuotantokone on juuri saapunut ensiesittelyyn, SGN Group tiedottaa. Traktori on ensimmäisenä nähtävissä ja koeajettavissa Kokkolan konepäivillä tämän viikon perjantaina.
”Traktoria kierrätetään kevään aikana ympäri Suomea järjestettävillä konepäivillä”, kertoo myyntijohtaja Antti Nikkola MT:lle.
Uuden New Hollandin polttoaine on metaania eli bio- tai maakaasua. Metaani on hajuton ja ilmaa kevyempi kaasu.
Metaania syntyy eloperäisen aineksen mädäntyessä hapettomissa oloissa. Kaasu ei ole uusi polttoaine raskaissa ajoneuvoissa, mutta New Hollandin ratkaisu poikkeaa olemassa olevasta tekniikasta.
Kaasulle muutetuissa autoissa on usein tavallinen dieselmoottori ja metaani saadaan syttymään ruiskuttamalla hieman polttoainetta palotilaan. Tätä tekniikkaa käytettiin muun muassa Valtrassa, jonka kaasudieseliä esiteltiin Ruotsia myöten ja traktori menestyi testeissä.
New Holland tekee sen toisin. Metaani sytytetään bensiinimoottorin tapaan sytytystulpilla, jokaiselle sylinterille on omansa. Metaanitraktorin nimellisteho on 150 hevosvoimaa ja lisäteholla 165 hevosvoimaa kuten rinnakkaisessa dieselmallissa.
Metaanikäyttöinen moottori tuottaa 99 prosenttia vähemmän hiukkasia kuin vastaava dieselpolttoainetta käyttävä moottori. Hiilidioksidipäästöt ovat 10 prosenttia dieseliä alhaisemmat.
Metaanitraktorissa on tuttu 6,7 litran moottori, joka on räätälöity maataloudessa käytetystä dieselversiosta. Kuusisylinterisen ja neliventtiilitekniikalla varustetun moottorin valmistaa Iveco-ryhmittymään kuuluvalla FPT Industrial. Samaa ratkaisua käytetään tuhansissa jakeluautoissa Italiassa.
Traktorin metaanisäiliö on sijoitettu dieseltankin tilalle, jolloin säiliö ei haittaa näkyvyyttä eikä kulkemista ohjaamosta. Se on saman kokoinen kuin normaali dieseltankki. Rengasvalikoima on sama kuin dieselmallissa ja raideleveyttä voidaan säätää kuten ennenkin.
llman lisätankkia traktorille luvataan 5–6 tunnin tehokas työaika.
Metaanin lisäsäiliö voidaan asentaa etunostolaitteeseen, etupainotelineeseen tai nostolaitteeseen taakse, jolloin kaasua riittää kahdeksan tunnin tarpeisiin.
Traktorissa on kaasun liittimet edessä ja takana, jolloin polttoainetta voidaan varastoida myös perävaunussa ja työkoneessa.
Metaanitraktori on keskeinen osa New Hollandin energiariippumatonta viljelykonseptia. Kun traktori tankataan biokaasulla, energia kiertää pellolta traktoriin ja kasvien kautta taas takaisin peltoon. Päämäärä on hiilineutraali maatila.
Viljelijät voivat kasvattaa energiakasveja tai hyödyntää maatalousjätettä biometaanin tuottamiseen ja käyttää metaanitraktoria kestävällä polttoaineella, jolloin hiilidioksidin päästöt lähestyvät nollaa.
Lihakarjatilat ja maidontuottajat voivat edistää positiivista sykliä tuottamalla biometaania lannasta, mikä vähentää hiilidioksidia ympäristöstä ja johtaa jopa negatiiviseen hiilijalanjälkeen. Kaasun teossa saatavat sivutuotteet ovat oivallisia lannoitteita ja osa kiertotalouden ketjua.
Tämän hetkisessä maailman myllerryksessä luulisi biokaasun nostavan päätään meillä Suomessakin oikein reippaasti. Paikallisesti tuotettu energia noussee taatusti arvoonsa, kun maailmalla soditaan, pakotteita asetetaan ja rajoja suljetaan. Ruokaa aina kuitenkin tarvitaan niin taistelujoukoille kuin kotirintaman puurtajillekin.
Juttua muokattu 6.4.2022 kello 15.22. Otsikkoa muutettu.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat




