Munaxin uutuustuote laajentaa kuluttajan käsitystä kananmunasta
Markku Vuorikari Munaxin markkinointi- ja viestintäpäällikkö Lisa Savola kertoo, että uutuustuotteet sopivat paitsi urheilijoiden myös ikääntyvän väestön proteiinilähteeksi. Kuva: Viestilehtien arkistoLAITILA (MT)
Kananmuna-alan kasvu tulee uusista kolmannen sukupolven jalosteista, toteaa Laitilassa toimivan Munaxin toimitusjohtaja Janne Torikka.
Munax on satsannut tuotekehitykseen viime aikoina voimakkaasti.
Viime vuonna yritys käytti tuotekehitykseen kaksi prosenttia liikevaihdostaan.
Noin 26 miljoonan euron liikevaihdolla se tarkoittaa reilusti yli 500 000 euron investointia.
”Meidän kokoiselle yritykselle kyse on isosta satsauksesta.”
Torikan mukaan tuotekehityksellä pystytään luomaan lisäarvoa koko tuotantoketjuun. Siitä hyötyvät niin tuottajat kuin pakkaajakin.
”Tarvitsemme vuodessa noin 2 000 tonnia lisää raaka-ainetta voidaksemme vastata kysyntään.”
Tavoitteena on tehdä myös uusia avauksia vientimarkkinoille. Ei kuitenkaan Venäjälle, vaan EU-maihin, Torikka täsmentää.
Nyt yrityksen liikevaihdosta viitisentoista prosenttia tulee viennistä.
Suomen lisäksi EU-markkinoille Munax tähtää uudella proteiinijuomalla, jonka myynti alkoi Keskon ruokakaupoissa ja Stockmanneilla tammikuussa. Tällä viikolla tuote tuli myös S-ryhmän valikoimiin.
Kananmunan valkuaisesta valmistettu, pastöroitu ja maustettu proteiinijuoma on yrityksen markkinointipäällikön Lisa Savolan mukaan tuotteena ”ainutlaatuinen maailmassa”.
Tuote on suunnattu kaikenikäisille ja -kuntoisille, mutta samalla se on lihaksia kasvattaville kuntoilijoille maidoton proteiinilähde.
”Tuote sopii myös täyttämään ikääntyvien ihmisten proteiinitarvetta”, vinkkaa proteiineihin perehtynyt Jonna-Mari Torikka.
”Keski-iässä ja siitä eteenpäin ihmisen proteiiniaineenvaihdunta hidastuu. Proteiinia pitäisi saada ravinnosta tasaisesti pitkin päivää.”
Juoman proteiini on peräisin kokonaan kotimaisesta kananmunanvalkuaisesta. Maun tuotteeseen antavat mustikka- ja mustaherukkasose tai omenasose.
Tuote vastaa jalostetehtaan tuotantojohtajan Emma Mäkelän mukaan paitsi viime aikoina kansan valloittaneeseen proteiinivillitykseen myös maidottomien, gluteenittomien ja rasvattomien tuotteiden kysyntään. Tuote on luontaisesti kaikkea näistä.
”Tuotteessa ei ole myöskään lisättyä sokeria”, Mäkelä toteaa. Makeutukseen on käytetty steviakasvista saatavaa makeutusainetta.
Vaikka käsitys kananmunan vaikutuksesta kolesteroliarvoihin on jo kumottu, Savola muistuttaa juoman olevan myös kolesteroliton. Munan kolesteroli on keltuaisessa, jota tuote ei sisällä. Keltuaisen Munax toimittaa teollisuuteen, esimerkiksi leipomoille ja jäätelön valmistukseen.
Munax on perustanut uutuustuotteiden kehitystyöhön Laitilaan kehitystiimin, johon on palkattu myös uusia työntekijöitä.
Lisäksi esimerkiksi proteiinijuoman kehityksessä on ollut mukana elintarviketeknologian opiskelija Turun ammattikorkeakoulusta.
Uuden, viime vuonna käyttöön otetun jalostetehtaan myötä myös tuotteiden valmistukseen on palkattu runsaasti uutta väkeä.
JUHANI REKU
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
