
140 940 tulppaania lähtee kohti Lidlin myymälöitä – katso videolta jakelukeskuksen vilskettä
Lidl kannustaa suomalaisia puutarhureita olemaan rohkeita ja tarjoamaan tuotteita ketjun valikoimiin. Jopa leikkoruusuille voisi koittaa uusi kukoistuksen kausi.
Kotimaisten tuoretuotteiden, kuten leikkokukkien, osuus valikoimista on vuosi vuodelta kasvanut, kertoo hedelmä- ja vihannesostoista vastaava Arttu Syrjänen (vas.) Vieressä seisoo Turengin jakelukeskuksen logistiikkapäällikkö Toni Pigg. Kuva: Kari Salonen
Jari Suomalaisen purku-urakka 8. maaliskuuta oli 20 lavallista kotimaisia tulppaaneja. Kuva: Kari SalonenKaksikymmentä lavallista kotimaisia tulppaaneja, yhteensä 140 940 yksittäistä kukkaa, odottivat 8. maaliskuuta Lidlin Turengin jakelukeskuksessa matkansa jatkumista kohti eteläisen Suomen myymälöitä.
Kukkalaatikoiden kyljessä lukee Huiskulan Puutarha, jonka kasvihuoneista tulppaanit ovat peräisin.
"Naistenpäivä lisäsi kukkien kysyntää huomattavasti", kertoo hedelmä- ja vihannesostoista vastaava Arttu Syrjänen Lidl Suomesta.
Tulppaanit eivät ole ainoita suomalaisia tuotteita, joiden myynti Lidleissä on vuosi vuodelta kasvanut.
Alkuajoista lähtien kotimaisten tuotteiden osuus on vuosi vuodelta kasvanut. Nyt puolet koko valikoimasta tulee suomalaisilta tavarantoimittajilta, Syrjänen kertoo.
"Hedelmät ja vihannekset ovat kasvun kärkenä leikkokukkia unohtamatta.
Sitten Syrjänen sanoo jotain yllättävää. Hän uskoo, että kotimaiselle leikkoruusulle olisi kysyntää, kunhan joku tarttuisi tilaisuuteen ja alkaisi viljellä niitä.
Ala kuihtui lähes olemattomiin vuosia sitten halpojen tuontiruusujen tultua markkinoille.
Syrjänen laajentaa sanomansa kaikille kasvisten ja kukkien viljelijöille.
"Olemme yrittäneet innostaa ja kannustaa viljelijöitä tarjoamaan meille tuotteitaan tai ideoitaan."
Moni kotimainen hevi-tuottaja on ollut Lidlin Suomen-matkassa alusta saakka, ja Syrjänen vakuuttaa ketjun haluavan tehdä pitkäjänteistä yhteistyötä.
"Jos homma toimii ja tuotteen laatu on kunnossa, ei meillä ole mitään syytä vaihtaa."
Syrjäsen mukaan he auttavat pohtimaan markkinointia ja myyntiä pakkauksesta alkaen realismia unohtamatta; kaiken perusta on koko toimitusketjun kannattavuus.
Viljelijöillä on ammattitaitoa tuottaa laadukkaita tuotteita. Puuttuu uskallus ja hivenen myynti- ja markkinointiosaamista, Syrjänen sanoo. "Tarttukaa rohkeasti luuriin tai laittakaa sähköpostia."
Lidl ei nosta käsiään pystyyn, vaikka jokin tuote ei heti saavuttaisi asiakkaiden suurta suosiota.
"Kuluttajien tottumukset muuttuvat hitaasti mutta kotimaisen kysynnän turvin hyvää kannattaa tuoda myyntiin useita kertoja. Läpimurto vie aikansa."
Palataan tulppaanien pariin.
Lidl myy niitä sekä yhdeksän kukan muoviin pakattuja peruskimppuina että astetta tyylikkäämmin pakattuina 15 tulppaanin kimppuina. Nämä myydään joko musta- tai valkosävyiseen paperiin käärittyinä.
Asiakas maksaa yksivärisestä peruskimpusta noin 3,50 euroa.
15 tulppaanin kimput ovat eriväristen kukkien sekoituksia, ja maksavat vajaat 7 euroa.
"Kuluttajat ovat tykästyneet entistä enemmän näihin sekakimppuihin", Syrjänen kertoo.
Lidliä on monesti moitittu epäselvistä ja jopa harhaanjohtavista pakkausmerkinnöistä.
Ainakin tulppaanien kääreistä käy selkeästi ilmi, mistä kukat ovat peräisin, vaikka kauniisti kotimainen -sirkkalehtitunnusta paketeissa ei olekaan.
Huiskula noudattaa laatutarhaohjeistusta, ja puutarhalla on oikeus käyttää sirkkalehteä, Syrjänen lisää.
Tulppaanit eivät ole ainoita valikoimissa olevia suomalaisia leikkokukkia.
"Uusimpana kotimaisen kukkana olemme myyneet leikkoliljoja."
Pääsiäiseksi myymälöiden valikoimiin tulee muun muassa narsisseja ja helmililjoja. Kevään edetessä kotimaiset esikot ja amppelit saapuvat myyntiin. Niitä tulee sekä Huiskulasta että muilta suomalaisilta puutarhoilta, Syrjänen kertoo.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

