Kaurabuumi ei näy viljelijän lompakossa
Kaura on yltänyt ennennäkemättömään suosioon. Sen kulutus suomalaisten ruokapöydissä on kymmenessä vuodessa yli kolminkertaistunut. Juuri ilmestyneen Luonnonvarakeskuksen ravintotaseen mukaan keskivertosuomalainen söi 9,5 kiloa kauraa viime vuonna. Kulutus nousi vuodessa lähes 30 prosenttia.
Vaikka hiutaleet on edelleen merkittävin kauratuote, kauraa käytetään yhä enemmän sekä maitoa että lihaa korvaavina tuotteina. Uusia kauratuotteita ilmestyy jatkuvasti kaupan hyllyille.
Kauran kysynnän kasvun taustalla on usein halu lisätä kasviperäisiä tuotteita ruokavalioon erityisesti ilmastosyistä.
Kaura kiinnostaa myös maailmalla. Suomi on maailman toiseksi suurin kauran viejämaa. Ennakkotietojen mukaan satovuonna 2019/20 Suomen 1 170 miljoonan kilon kaurasadosta 396 miljoonaa kiloa eli lähes 34 prosenttia vietiin ulkomaille, erityisesti Saksaan.
Kauraa viedään siis huomattavasti enemmän ulkomaille kuin sitä kotimaassa käytetään ruuaksi. Kotimainen ruokakäyttö oli 12 prosenttia tuotannosta.
Kauraa ja kauratuotteita voidaan pitää yhtenä Suomen elintarvikeviennin valttikorteista.
Kaura on kuitenkin edelleen ennen kaikkea rehuvilja. Kotimainen elintarvikekäyttö ja vienti jäävät selvästi rehukäytöstä. Tämä näkyy siinä, että suomalaisten kuluttajien nopeasti kasvaneella kauratuotteiden kysynnällä ei ole vaikutusta kauran hintaan. Viime syksyn iso kaurasato veti kauran hinnan tuntuvaan laskuun.
Elintarvikekauran hinta ei tällä hetkellä eroa paljonkaan rehukauran hinnasta. Buumi näkyy kuitenkin viljelyalan kasvuna. On todennäköistä, että kauran hinta pysyy alhaalla, jos satotaso ei oleellisesti heikkene.
Elintarviketeollisuus – Suomessa ja ulkomailla – voi tehdä suomalaisella kauralla hyvää tulosta, mutta viljelijän lompakkoa kaurabuumi ei lihota. Elintarvikekäytön pitää kasvaa vielä melkoisesti, jotta se alkaisi näkyä hinnassa.
Viennin kasvattamisessa on kuitenkin eniten potentiaalia. Jalostettujen kauratuotteiden viennistä raakakauran viennin ohella voi vielä tulla pieni kultakaivos Suomelle.
Kirjoittaja on Pellervon taloustutkimus PTT:n vt. tutkimusjohtaja.
Elintarvikekäytön pitää kasvaa vielä melkoisesti, että se alkaisi näkyä hinnassa.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
