MTK: Kotimaan matkailussa miljardien mahdollisuus elvyttää taloutta – Visit Finlandin resursseja pitäisi suunnata väliaikaisesti kotimaan matkailuun
Tavallisesti ulkomailla kulutettujen eurojen käyttö kotimaan matkailuun tuottaisi mittavat kerrannaisvaikutukset.
MTK:n mielestä julkisia matkailun kehittämis- ja viestintäresursseja tulee nopeasti lisätä kymmenellä miljoonalla eurolla ja suunnata kampanjointi ja markkinointi turvalliseen ja vastuulliseen kotimaan matkailuun. Kuva: Lari LievonenMTK:n linjauksen mukaan parasta elvytystä koronavaikutuksiin on tehostaa kotimaan matkailun markkinointia.
Tuottajajärjestön linjauksen mukaan Visit Finlandin resursseja pitäisi nyt keskittää väliaikaisesti kotimaan matkailun markkinointiin
"Lisäksi on varmistettava, että matkailuyrityksiä koskevat nykyiset ja tulevat tukimuodot ja -rahoitus huomioivat kaikki matkailuyritysten yritysmuodot ja niiden tuottamat moninaiset ja monipuoliset matkailupalvelut", MTK linjaa tiedotteessaan.
Ulkomaan matkailun väheneminen vaikuttaa positiivisesti kotimaan matkailuun.
"Matkailuelinkeino on nähtävä ja käsiteltävänä kokonaisuutena – kun matkailu kasvaa, moni muukin toimiala elpyy. Kotimaan matkailulla ja sen kysynnän kasvulla on iso rooli koko Suomen talouden elpymisessä. Matkailun kerrannaisvaikutukset muille toimialoille ovat mittavat", muistuttaa MTK:n elinkeinojohtaja Marko Mäki-Hakola.
Tämän vuoksi MTK ajaa nopeita toimia kotimaan matkailun edistämiseksi. Päätavoite on lisätä asiakasmääriä ja matkailupalvelujen käyttöä.
"Yrityksille avatut koronatuet ovat tärkeitä, mutta potentiaalia on vieläkin enemmän. Oikeilla toimenpiteillä matkailuyritykset voivat lisätä kannattavaa liiketoimintaansa nopeasti ja samalla auttaa yhteiskuntaa elpymään koronakriisistä. Jatkossa kriisitukirahoituksia ei tarvittaisi nykyisessä mittakaavassa", sanoo Mäki-Hakola.
MTK:n kannan mukaan julkisia matkailun kehittämis- ja viestintäresursseja tulee nopeasti lisätä kymmenellä miljoonalla eurolla ja suunnata kampanjointi ja markkinointi turvalliseen ja vastuulliseen kotimaan matkailuun.
"Visit Finlandin osaamista ja resursseja tulee keskittää väliaikaisesti kotimaan matkailua edistävään teemahankkeeseen ja kampanjointiin. Teemahankkeella mahdollistetaan matkailupalvelujen ylläpito ja kehittäminen myös ulkomaisten matkailijoiden tarpeisiin sitten tulevaisuudessa. Visit Finlandin resurssointi sen varsinaiseen päätehtävään - kansainväliseen markkinointiin ja siihen liittyvään Suomi-kuvan vahvistamiseen - voidaan palauttaa kansainvälisen matkailutilanteen muututtua", MTK:n tiedotteessa todetaan.
"Maaseudulla matkailupalveluja tuotetaan usein maatalouden liitännäiselinkeinona. Tästä syystä monet nyt lanseeratut tukitoimet eivät ole näiden yritysten käytettävissä, jolloin yritysten välinen tasa-arvo ei toteudu", muistuttaa MTK:n maaseutumatkailun asiantuntija Kimmo Aalto.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
