Pajero hakee paikkaansa veromuutosten puristuksessa
Mitsubishi Pajeroa myytiin aikanaan uskomattomia määriä Suomessa. Myynti hyytyi, kun maastureiden verohelpotus poistui.
Pajeron kulta-aikana maasturimyynti perustui verohelpotukseen, jolla turvattiin maastokelpoisten ajoneuvojen saanti puolustuskäyttöön kriisitilanteessa. Sen poistumisen jälkeen aitojen nelivetoisten maastureiden myynti romahti. Viime vuonna rekisteriin kirjattiin enää parikymmentä uutta Pajeroa.
Nyt Pajero yrittää uutta tulemista. Peruspaketti on pysynyt silti muuttumattomana, korkea ja kulmikas Pajero ei huku katumaastureiden joukkoon.
Vähintään entisellään ovat myös maasto-ominaisuudet. Perille pääsyä olosuhteista riippumatta avittavat akselien lukot, neliveto ja alennusvaihteisto.
Maaseudun Tulevaisuus ajoi Pajeroa tuhnuisilla talvikeleillä, joten käytössä oli neliveto. Se piti kulutuksen 10 litran pinnassa. Kesäkeleillä ja takavedolla kulutus on selvästi pienempi.
Nelivedolla Pajero oli turvallisen oloinen heikollakin kelillä. Viskokytkin säätää voimaa eteen ja taakse 33:67:n suhteessa. Moderni tekniikka puuttuu peliin luiston uhatessa.
Hitaalla nelivedolla ja lukolla voima jakaantuu tasan eteen ja taakse. Etenemiskykyä riittää, auto pysyy pystyssä vielä hurjassa 45 asteen kulmassa ja sen kahluusyvyys on 70 senttiä. Perävaunun vetokyky on 3300 kiloa.
Ominaisuudet ovat niin kovat, ettei niitä tee mieli kokeilla aivan äärirajoille asti.
Kuski istuu Pajerossa korkealla. Ajoasento on pysty, mutta sen saa kohtuullisen mukavaksi penkin säätöjä venkslaamalla. Auton kovaan hintaan verrattuna penkit ovat kuitenkin vaatimattomat.
Rahalle vastetta toisi myös kojelautaan integroitu navigaattori. Nyt kaikki lisätoiminnat, joita on rutkasti, on tungettu radion pieneen näyttöön.
Kylmän koneen murinat tunkevat välillä sisälle asti. Se kuuluu maasturin luonteeseen.
Pajeron ostajalla pitää kiirettä, sillä huhtikuun alussa verouudistus iskee siihen ikävästi.
JARMO PALOKALLIO
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
