Kilpailu lihansyöjien suosiosta kiristyy
AKAA (MT)
Valtakunnallisista lihataloista Atria on päättänyt, että nyt on oikea aika markkinoida kuluttajille lihakarjan lihaa.
Edellisestä yrityksestä on vajaa kymmenen vuotta.
2000-luvun alkuun saakka Atria teki töitä, jotta kuluttajat oppisivat ostamaan alkuperätiedoin varustettua lihakarjan lihaa.
Kysyntää ei kuitenkaan ollut riittävästi ja ketju ajettiin alas. Tuotteet siirrettiin takuumurea-tuotemerkin alle.
”Kuluttaja ei ollut vielä valmis”, kertoo lihaliiketoiminnan johtaja Matti Perälä.
2000-luvun kuluessa tuotteiden alkuperä on alkanut kiinnostaa kuluttajia.
Alkuperä ja eläinten hyvinvointi ovat entistä tärkeämpiä ostopäätökseen vaikuttavia tekijöitä, Perälä sanoo.
”Lähiruoka, vastuullisuus ja läpinäkyvyys ovat voimakkaasti nousevia trendejä.”
Kysymykseen, mitä kuluttaja Atrian lihakarjanlihasta kaupassa maksaa, Perälä ei suoraan vastaa.
Hänen mukaansa maksuhalukkuutta on selvitetty ja siitä on olemassa jonkinlainen käsitys. Käytäntö osoittaa, mihin hinta asettuu.
”Ero tavalliseen lihaan on ennemminkin euroja kuin senttejä.”
Entä mitä tuottaja hyötyy uudesta tuotemerkistä?
Tuottajalle maksetaan hinnaston ja laatuluokitusten mukaan. Sitten on olemassa tiettyjä muita lisätekijöitä, Perälä sanoo.
Atrialla on noin 860 sopimustilaa, jotka tuottavat uusiin tuotteisiin käytettävää lihaa.
Osa on emolehmätiloja, osa on erikoistunut nautojen jatkokasvatukseen.
Tilat tuottavat lihaa 5–6 miljoonaa kiloa vuodessa. Määrä on noin 10 prosenttia kaikesta Atrian käsittelemästä lihasta.
Suomessa kasvatettavista lihakarjaroduista edustettuina ovat hereford, aberdeen angus, charolais, limousin, simmental ja blonde d’aquitane.
Tiloista pääosa sijaitsee Hämeessä, Uudellamaalla ja Varsinais-Suomessa. Lisäksi tuottajia on Savossa sekä Etelä-ja Pohjois-Pohjanmaalla, Perälä kertoo.
Ensi maaliskuusta alkaen kuluttajapakkauksissa kerrotaan, miltä tilalta liha on peräisin mutta tietoa rodusta ei ole.
Perälän mukaan rotutieto lisätään mahdollisesti myöhemmin.
Toistaiseksi se puuttuu, koska yhtiö ei halua uuvuttaa kuluttajaa tarjolla olevan tiedonmäärän alle.
Ensin pitää oppia ostamaan ja käyttämään lihakarjan lihaa. Vasta sen jälkeen on aika oppia, mitä eroa roduilla ja niistä peräisin olevalla lihalla on.
Kauppaan menevien lihapakettien tiedoista rotu ilmenee. Joten jos kauppa myy kulinaarilihaa palvelutiskissä, kauppias voi halutessaan laittaa tiedon rodusta näkyville.
Kuluttajapakatut pihvilihatuotteet tulevat myyntiin syksyn aikana.
Atria kulinaari -tuotemerkillä myytäviin tuotteisiin kuuluvat sisäpaistiviipaleet, jauhelija, palapaisti, paistisuikale sekä kahdenlaisia nakkeja.
Lisäksi tarjolla on leivänpäälle tarkoitettu mustapippurihärkä, joka on myös luomua.
Atria takuumurea -tuotteissa käytetään myös maitorotuisten eläinten lihaa, Perälä selventää eroa pihvilihatuotteisiin.
MAIJA ALA-SIURUA
Lähiruoka, vastuullisuus ja läpinäkyvyys ovat voimakkaasti nousevia trendejä.«
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
