Älypuhelimen vika on usein käyttäjän syytä
Kuluttajaviranomaisille vuodatetaan vuosittain parituhatta tarinaa hajonneista matkapuhelimista. Monesti kuluttaja kertoo puhelimen rikkoutuneen itsestään yks kaks yllättäen, mutta totuus on toinen.Kuluttaja väittää usein täysin vilpittömästi, ettei puhelimelle ole sattunut mitään. Ongelmana on se, että jos puhelin on saanut kosteutta tai pudonnut, ei vika välttämättä ilmene heti, sanoo kuluttajariitalautakunnan ylitarkastaja Maija Mäkinen .
”Kun puhelin lopulta lakkaa toimimasta, on kuluttajan vaikea ymmärtää, miksi vika ei mene takuuseen.”
Kuluttajavirastoon tulee vuosittain noin 2 500 matkapuhelimiin liittyvää valitusta. Kuluttajariitalautakunnan käsittelyyn päätyy vajaat sata tapausta vuodessa.
Tyyppivikoja harvoin
Puhelinhuoltofirmojen antamista lausunnoista käy usein ilmi, että puhelin on kokenut kovia ja lakannut siksi toimimasta.
Jos puhelimen piirikortilla on havaittavissa laajoja kosteusjälkiä tai kuoressa esimerkiksi lommoja tai kolhuja, kuluttajan valitus harvoin menestyy. Vika ei tuolloin ole puhelinvalmistajassa, Mäkinen linjaa.
”Nykyiset älypuhelimet ovat kuin minitietokoneita ja niitä on käytettävä sen mukaisesti. Ne eivät kestä putoamista tai puristusta, ja kuluttajan on se ymmärrettävä.”
Kaikkia Suomessa tunnettuja matkapuhelinmerkkejä huoltavan Scf Huollon toimitusjohtaja Yrjö Tuominen sanoo, että nykyisissä älypuhelimissa on harvoin varsinaisia tyyppivikoja.
Nykyisin käyttäjät voivat itse ladata sovelluksia puhelimiinsa, mikä voi niin ikään tiltata koko puhelimen.
Tuomisen mukaan puhelimia hajoaa tasaiseen tahtiin mallista ja merkistä riippumatta. Myös Kuluttajaviraston tiedoista käy ilmi, että esimerkiksi Nokian Lumiasta ja Applen iPhoneista valitetaan keskimäärin saman verran.
Hän muistuttaa, että puhelin kannattaa aina viedä korjattavaksi valtuutettuun huoltoliikkeeseen, sillä muuten laitteen takuu voi raueta.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

