Hanke laski maito- ja bioenergia-oy:n kannattavuuden
Iso yhteisnavetta ja sen jatkoksi oma biokaasulaitos – kiinnostaisiko ja kannattaisiko? Sitä lähdettiin selvittämään Pohjois-Pohjanmaalla.
Laskelmat esiteltiin eilen tiistaina ja ne löytyvät Maatilojen uusi yhteistyö – Modernikolhoosi-hankkeen Facebook-sivuilta.
Vuonna 2011 käynnistynyt hanke on pyrkinyt monin tavoin edistämään yhteisnavettamalleja, projektikoordinaattori Veli-Tapio Manninen kertoo. Hankkeen lopuksi haluttiin konkretisoida asiaa tekemällä tarkat käytännön laskelmat.
Pyhäjärven ja Kärsämäen alueen viljelijöille lähetettiin kysely, kiinnostaisiko heitä olla mukana yhteisnavetan sekä biokaasulaitoksen ja liikenneaseman kannattavuus- ja toteuttamisselvityksessä.
Joukko tiloja oli kiinnostunut osallisuudesta molemmissa, osa vain biokaasulaitoksessa. Lisäksi löytyi tiloja, jotka ovat kiinnostuneita sopimusviljelystä tai konepalvelujen tarjoamisesta.
Vastausten perusteella yhtiön navetan kooksi muotoutui 300 lehmää.
Osakkuudesta alustavasti kiinnostuneita tiloja on kahdeksan.
Mallilaskelmat tehtiin tilojen todellisten tietojen mukaan. Tilojen nimiä ei julkaista, ja siksi mallilaskelman tulokset voidaan tarjota kaikkien kiinnostuneiden käyttöön, Manninen kertoo.
Vaikka kyse oli mallilaskelmasta, Manninen uskoo, että yhteisnavetta-biokaasuhanke toteutuu jollakin aikavälillä.
Yhteisnavetan perustamiseen on hänen mukaansa valtava määrä järkisyitä: talous, työmäärä sekä vastuun ja riskien jako.
Työuupumus on maatiloilla arkitodellisuutta, hän toteaa. Yhteisnavettahankkeiden avulla mukana olevien työmäärää voidaan helpottaa samalla kun kilpailukyky paranee.
”Mielestäni maidontuottajallakin pitää olla oikeus viisipäiväiseen työviikkoon, ja yhteisnavetta antaa siihen mahdollisuuden.”
Lisäksi yhteisnavetta tarjoaa mukana olevalle työyhteisön, joka on monelle tärkeä voimavara.
Biokaasulaitos ja tankkausasema ovat tärkeä osa hanketta.
Kaasun tankkausasemaverkosto yltää tällä hetkellä etelästä Jyväskylän tasolle, mutta siitä pohjoiseen se puuttuu, Manninen toteaa.
Laitos tuottaa liikennepolttoaineen lisäksi sähköä ja lämpöä.
SATU LEHTONEN
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
