Yhteistyökykyinen ennustaja johtaa menestyvää tilaa
Tuottajan ei tarvitse eikä pidä antautua markkinoiden vietäväksi.
Viljelijä voi vaikuttaa tuotteidensa ja palveluidensa markkinoihin tekemällä yhteistyötä, hyvillä verkostoilla sekä erikoistumalla.
Vaikuttaminen on vaikeaa, mutta ei mahdotonta, kannustaa toimitusjohtaja Ari Nopanen Pro Agria liha -osaamiskeskuksesta.
Maatilat toimivat entistä arvaamattomammassa toimintaympäristössä. Sen jatkuva seuraaminen ja analysointi ovat johtamisen keskeinen osaamisalue sekä menestymisen tae.
”Koska maailma muuttuu, on yrittäjänkin muututtava”, Nopanen muistutti sikayrittäjiä lokakuun alussa Seinäjoella järjestetyssä seminaarissa.
Johtamisessa ei riitä, että listataan muutokset ja trendit, kuten muutokset maatalouspolitiikassa ja lähiruuan suosio.
”On nähtävä seuraukset ja tehtävä johtopäätöksiä yrityksen strategiaa, toimenpidesuunnitelmia ja toimintaa varten.”
Nopanen kiteyttää muutokseen valmistautumisen neljään kysymykseen: Mitä on tapahtumassa? Mitä se merkitsee toimialalle? Mitä se merkitsee yrityksellemme? Mitä pitää tehdä?
Yrityksen strategian laatiminen aloitetaan analysoimalla nykytila eli se, missä ollaan nyt, mitkä ovat tavoitteet ja miten ne saavutetaan.
Nykytilaa arvioitaessa ei voi eikä pidä luottaa vain yhteen lähteeseen.
”Olennainen tieto kootaan pienistä sirpaleista ja analysoidaan käyttökelpoiseen muotoon.Voittaja on hän, joka onnistuu tässä parhaiten.”
Osaamiskeskuksessa on huomattu, että maatiloilla on aikaisempaa enemmän ongelmia maksuvalmiudessa. Oman yrityksen kassahallinnan merkitys korostuu.
Kaiken toiminnan pitää olla suunnitelmallista, Nopanen painottaa. Sen pitää ulottua muun muassa työntekijöiden työskentelyyn ja heidän ohjaamiseensa.
Asiat kannatta sopia tarkasti ja mieluiten kirjallisesti.
MAIJA ALA-SIURUA
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
