Kommentti: Valtralle miljoonien eurojen säästö
Säädösten porsaanreiän takia moottorissa ei tarvita päästöjä vähentäviä jälkikäsittelylaitteita kuten kilpailijoillaValtra on säästänyt miljoonia euroja sen takia, ettei pienissä Valtroissa ole tarvittu pakokaasujen jälkikäsittelylaitteita. Kyse on enintään suuntaa antavasta arviosta. Tarkkaa tietoa jälkikäsittelylaitteista on mahdoton saada, sillä ne ovat visusti varjeltuja liikesalaisuuksia.
MT:n haastatteleman asiantuntijan mukaan lisähinta lienee 3 000–7 000 euroa traktoria kohti riippuen siitä, minkälaisia jälkikäsittelylaitteita käytetään. Esimerkiksi pakokaasujen kierrätyslaitteiston hinta lienee 2 000–3 000 euroa ja ureajärjestelmissä puhutaan yli 5 000 euron lisähinnasta verrattuna siihen, ettei niitä tarvita.
Laitteet sinällään eivät ole välttämättä niin kalliita, mutta tuotekehitykseen ja hyväksyntöihin liittyvät kulut pitää laskea myös mukaan.
Valtra on myynyt Suomeen Trafin mukaan viime vuosien aikana karkeasti tuhat A-sarjan traktoria, joissa ei ole ollut pakokaasujen käsittelyä, kun kilpailijoilla sellainen on ollut.
Hyöty on tuskin jäänyt kaunistamaan Valtran tulosta kovin merkittävästi, vaan etu on valunut eteenpäin ostajille. Traktorikaupassa kilpailu on kovaa, etenkin pienimmissä traktoreissa, jolloin kaikki keinot hintojen kurissa pitämiseksi ovat tärkeitä.
Pakokaasujen jälkikäsittelylaitteistot ovat kalliita ja maksavat saman isossa ja pienessä koneessa, jolloin suhteellinen hintaero on suurin pienissä traktoreissa. Jokainen valmistaja tekee kaikkensa sen eteen, että traktori on hinnaltaan kilpailukykyinen.
”Teemme kaiken, mitä lainsäätäjä vaatii, mutta vain sen ja vasta silloin, kun on pakko”, linjasi ison ulkomaisen työkonemoottoreita valmistavan tehtaan johtaja MT:lle muutama vuosi sitten.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat


