Kauppa ja MTK eri mieltä kaupan tuotemerkkien tarpeesta
Päivittäistavarakauppa ry:n toimitusjohtaja Kari Luoto ja tuottajajärjestö MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila ovat hyvin eri mieltä kaupan omien tuotemerkkien tarpeellisuudesta. Aihetta puitiin marraskuun PI-maitoforumissa Helsingissä.
Luoto sanoi uskovansa, että kaupan merkkien asema vahvistuu edelleen. ”Omien merkkien tarkoitus on tuoda vaihtoehto kuluttajalle”, hän kuvaili.
”Ei kuluttaja tarvitse kaupan merkkejä, kauppa tarvitsee”, Marttila tyrmäsi.
”Väestön köyhin osa käyttää ruokaan paljon suuremman osan kulutuksestaan kuin keskimäärin käytetään. Tälle osalle kaupan merkeillä on merkitystä”, Luoto vastasi.
Hän sanoi kaupan olevan se osa elintarvikeketjua, joka on eniten kuluttajan puolella. ”Ei siksi, että sillä mitään sädekehää olisi, vaan siksi, että sen on oltava koko ajan kilpailukykyinen.”
Luoto kertoi, että Päivittäistavarakaupassa uskotaan luomu- ja lähiruuan menekin kasvuun. Nopeaa kasvu ei kuitenkaan ole.
Hän kertoi toivovansa, että kuluttajat osoittaisivat luomu- ja lähiruuan merkityksen valinnoissaan. ”Harvoin olen kuullut, että kaupasta poistetaan tuote, joka myy erittäin hyvin”, Luoto kiteytti.
Hän sanoi kaupan sääntelyn vähentämisen olevan paras keino lisätä yritysten määrää ja kilpailua kaupan alalla. Se auttaisi sellaisen ilmapiirin syntymistä, jossa uusia yrittäjiä voisi tulla markkinoille, Luoto totesi.
Kaupan keskittyminen on pohjoismainen ilmiö. Tanska, Suomi ja Ruotsi ovat kärjessä EU-maiden vertailussa kaupan keskittymisestä.
Kaikissa kolmen suurimman kaupan toimijan osuus markkinoista on vähintään 80 prosenttia.
HANNA SALONEN
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
