Uusi nautarekisteri käyttöön huhtikuun lopussa – valtuudet hoidettava kuntoon ennen sitä
Vanha nautarekisteri suljetaan jo viikkoa ennen uuden rekisterin käyttöönottoa.
Jatkossa eläintenpitäjät voivat tehdä lakisääteiset ilmoitukset nautojen syntymistä, kuolemista, myynneistä, ostoista ja siirroista Ruokaviraston maksuttomalla asiointisovelluksella. Kuvituskuva. Kuva: Pasi LeinoUusi nautarekisteri otetaan käyttöön 27.4., Ruokavirasto tiedottaa. Alun perin rekisteri piti ottaa käyttöön jo maaliskuussa, mutta käyttöönottoa lykättiin eläinpalkkioiden viitepäivän siirryttyä maaliskuun loppuun.
Vanha nautarekisteri poistuu käytöstä jo viikkoa ennen uuden käyttöönottoa, joten sähköisesti rekisteri-ilmoituksia ei voi tehdä 21.4. kello 8 alkaen ennen uuden rekisterin avaamista.
Käyttökatkon vuoksi Ruokavirasto kehottaa tekemään kaikki mahdolliset ilmoitukset ja korvamerkkitilaukset ennen katkon alkamista. Ilmoitukset on hyvä tehdä ennen käyttökatkoa myös siinä tapauksessa, että ilmoitusaikaa olisi vielä jäljellä.
Tarvittaessa ilmoituksen voi katkon aikana lomakkeella sähköpostitse tai postin kautta. Katkon jälkeen paperiset ilmoituslomakkeet poistuvat käytöstä ja ne korvataan Ruokaviraston maksuttomalla asiointisovelluksella.
Nautarekisterin asiakaspalvelupuhelin tai sähköiset asiointikanavat, kuten Minun Maatilani tai Anelma, eivät ole käyttökatkon aikana käytettävissä.
Uudistuksen myötä Nautarekisterin asiakaspalvelu siirtyy käyttökatkon alkaessa MTechiltä Ruokavirastolle. Asiakaspalvelun aukioloajat säilyvät ennallaan mutta yhteystiedot muuttuvat.
Koska esimerkiksi Eläinten terveys ETT ry:n ylläpitämä Naseva ei saa enää tietoja nautarekisteristä ilman tilan eläintenpitäjäksi merkityn henkilön tekemää valtuutusta, valtuutukset on syytä huolehtia kuntoon hyvissä ajoin.
Valtuus tulee antaa viimeistään 25.4., jotta ilmoitusten tekeminen ja tietojen selaus jatkuvat uuden nautarekisterin käyttöönoton jälkeen ilman katkoja, Ruokavirasto kertoo.
Valtuudet nautarekisterin käyttöön tai selaamiseen annetaan Suomi.fi-palvelussa.
Ruokaviraston mukaan uusi nautarekisteri tarjoaa käyttäjilleen "monia hyödyllisiä toiminnallisuuksia".
Uudessa nautarekisterissä otetaan käyttöön muun muassa esitäytetyt ilmoitukset, mikä nopeuttaa ilmoitusten jättämistä ja vähentää näppäilyvirheiden riskejä. Lisäksi sovellus tuo näkyville tapahtumiin liittyvät virheilmoitukset ja tarjoaa mahdollisuuden vaihtaa ilmoitustapahtumasta naudan EU-tunnuksen tarvittaessa.
Myös kaupallisten ohjelmistoyritysten tarjoamat ilmoituskanavat, esimerkiksi MTechin Minun maatilani, toimivat uudessa nautarekisterissä entiseen tapaan, kunhan tilan eläintenpitäjäksi merkitty henkilö on antanut ProAgrialle valtuuden eläinrekisteritietojen käyttöön.
Lue myös:
Kaikkien nautatilojen pitää antaa vähintään ETT:lle käyttövaltuus uuteen nautarekisteriin
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
