Närpiössä koeviljellään uutuustomaattia
Alankomaista lähtöisin oleva Dunne-erikoistomaatti luetaan italialaisten tomaattien aateliin. Mirja Koivisto Kuva: Viestilehtien arkistoNÄRPIÖ
”Valitsin Dunne-tomaatin kasvatettavaksi hyvän maun vuoksi”, kertoo Börje Ivars.
Hän omistaa Närpiössä kasvihuoneen, jossa erikoistomaattia koeviljellään.
Alankomaista lähtöisin oleva Dunne on aromiltaan makeampi ja kiinteämpi kuin tavanomaiset tomaatit. Se on myös kooltaan merkittävästi totuttua pienempi.
Dunnea suositellaan käytettäväksi lämpimiin ruokiin, kuten pastakastikkeisiin tai pitsaan. Se soveltuu myös salaatteihin tai syötäväksi sellaisenaan.
Dunnen taival markkinoille on vielä alkuvaiheessa. Lajiketta viljellään toistaiseksi vain Ivarsin kasvihuoneessa.
”Asiat lähtivät liikkeelle viime kesänä, kun osuuskuntamme viljelijä sai idean uudesta lajikkeesta”, toimitusjohtaja Stefan Skullbacka Osuuskunta Närpiön Vihanneksesta muistelee.
Osuuskunnalla on yksinoikeus Dunnen myynnille Suomessa.
Nyt uutta lajiketta koeviljellään ja -markkinoidaan. Marraskuussa se tuli myyntiin Stockmannin tavarataloihin kautta maan sekä pääkaupunkiseudun Prismoihin.
”Jos Dunne toimii viljelysteknisesti sekä markkinoinnillisesti, sitä aletaan luonnollisesti viljellä enemmän.”
Dunne-tomaattien kukkien pölytyksen hoitavat kimalaiset. Tomaatit poimitaan suoraan oksilta käsin.
”Meillä on täällä Närpiössä viljelyssä yksi valtalajike, mutta sen lisäksi on olemassa viidestä kuuteen pienempää lajiketta”, Skullbacka kertoo.
”Kirsikka- ja helmitomaatit ovat sellaisia erikoislajikkeita, jotka ovat olleet meillä ennestään sesonkiviljelyssä.”
Talvitomaattien viljelyssä on vaikeutensa. Viljely talvella on ylipäätään kallista ja erikoistomaatit ovat tavanomaisia hintavampia tuottaa. Kaikki tämä korottaa lopputuotteen hintaa.
Skullbacka on kuitenkin vakuuttunut siitä, että Suomessa viljellään tomaattia jatkossakin.
Hän heittää palloa kuluttajien suuntaan.
”Kysymys on siitä, halutaanko kotimaisia tuotteita ostaa, halutaanko niistä maksaa riittävästi ja riittääkö kate viljelijälle.
Skullbackan mielestä Suomessa arvostetaan kotimaisuutta. Kaupungistuminen ja globalisoituminen voi kuitenkin muodostua haasteeksi, jos ihmisten suhtautuminen muuttuu.
Suomi on pieni markkina-alue ja tuotteen on löydettävä tiensä kuluttajan suuhun.
”Uskon, että meillä viljellään niin laadukkaita ja maukkaita tomaattilajikkeita, että niille kyllä löytyy ostajia, kunhan niitä ensin maistetaan,” Skullbacka summaa.
JUKKA KOIVULA
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
