Kiinalaisten ruokapöydät odottavat: 70 tonnia sianlihaa seilaa jo merellä
Sianlihan matka Suomesta Kiinaan kestää keskimäärin 45 päivää – reitistä riippuen.
Äiti ja tytär Hannele (vas) ja Heli Makkonen tarkastivat lihapakkausten määriä ja merkintöjä Seinäjoella tiistaina. Kuva: Johannes Tervo70–75 tonnia suomalaista sianlihaa seilaa jo merellä kohti Kiinaa. Perillä ensimmäiset kontit ovat heinäkuussa, Atrian Kiinan-myynnistä vastaava johtaja Markku Hirvijärvi kertoo.
Atrialla on toukokuun aikana koottu ensin testikontteja ja varmistettu, että sähköinen järjestelmä Suomen ja Kiinan välillä toimii ja että kaikki paperit, tarrat ja muut vaatimukset ovat kunnossa. Hirvijärven mukaan Kiinan käytännöt ovat tiukemmat kuin muiden Atrian vientimaiden.
Viime viikolla alettiin lastata täysiä kontteja.
Yhteen konttiin lastataan vastaanottajasta riippuen 20–25 tonnia pakastettua sianlihaa. Kontit matkaavat kumipyörillä Helsingin Vuosaaren satamaan, missä ne siirretään kokoomalaivaan.
Kokoomalaiva matkaa isompaan satamaan, tällä hetkellä Hampuriin.
Siellä kontit lastataan isoon konttilaivaan.
"Ne ovat niin suuria, että meidän isot laivat ovat niiden rinnalla kuin soutuveneitä", Hirvijärvi toteaa.
Sitten alkaa merimatka kohti Kiinaa. Reitti voi vaihdella veden korkeuden mukaan. Tällä hetkellä se kulkee Suezin kanavan kautta.
Kokonaisuudessaan sianlihan matka Suomesta Kiinaan kestää keskimäärin 45 päivää.
Kiinassa siasta käytetään kaikki osat, maan ruokakulttuuriin tarkkaan perehtynyt Hirvijärvi kertoo.
Kontteihin pakataankin lihaa laidasta laitaan, esimerkiksi possunposkea sekä pitkäksi leikattua potkaa, joka on suosittu uudenvuoden ruoka. Jopa kokonaisia päitä viedään.
Olkavarren luutkin ovat haluttuja. "Kun meillä käytetään lihaliemikuutioita, siellä keitetään liemi luista."
Suomessa arvostetaan kinkkua ja ulkofilettä ja ne ovat kaupassa selvästi muita ruhonosia kalliimpia. Kiinassa hintaerot ruhon eri osien välillä eivät ole niin suuret, Hirvijärvi kertoo.
Atrian asiakkaina Kiinassa on tällä hetkellä tukkuja, ravintoloita ja teollisuuslaitoksia.
"Näistä lähdettiin liikkeelle. Katsotaan, jos laajennamme myöhemmin."
Palautetta nyt lähteneistä lihoista saadaan vasta heinäkuussa.
Lentorahtina viedyt näytteet saivat hyvän vastaanoton. "Uskon, että suomalainen puhdas possunliha menee siellä kuin kuumille kiville", Hirvijärvi sanoo.
Hän toivoo, että hyvä yhteistyö Kiinan kanssa jatkuu pitkälle tulevaisuuteen.
"Jos ja kun pystymme brändäämään suomalaisen tekemisen, tällä voi olla isommatkin vaikutukset koko Suomen osalta."
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
